Zo gaan toekomstige Peugeots er uitzien
De Peugeot Inception is meer dan een futuristisch ogend studiemodel. Vanaf 2026 zullen elektrische Peugeot behoorlijk gaan lijken op de atletisch ogende en stijlvolle vierdeurs sedan.
Volgens Peugeot brengt de in Parijs getoonde Inception een optimistische toekomstvisie tot uitdrukking. Dat komt goed uit, want tijdens de presentatie in een galerie op een steenworp van de Place de la Bastille trekken op dat moment relschoppers letterlijk brandschattend door de straten van de Franse hoofdstad.
De vijf meter lange en slechts 1,34 meter hoge Inception is daarmee een lichtpuntje in een vrij dystopisch decor. Niet alleen letterlijk door de matglanzende lak, maar ook figuurlijk doordat de auto deels is opgetrokken uit gerecyclede materialen, zoals resten stof en hergebruikt polyester. Dat is weer goed voor het milieu. In 2038 moet het Franse merk volledig CO2-neutraal zijn.
Nieuwe generatie i-cockpit
De Inception, die eerder werd onthuld in Las Vegas maar nu zijn Europese debuut beleeft, oogt fantastisch. Peugeot doet het al erg goed de laatste jaren qua design, maar dit model, dat enigszins lijkt geïnspireerd op de auto's van de Italiaanse ontwerper Giugiaro, beschikt over fantastische lijnen en is toch overduidelijk herkenbaar als een Peugeot.
De auto is voorzien van een nieuwe generatie van Peugeots roemruchte i-cockpit. Deze wordt gecombineerd met een zogeheten Hypersquare bediening die bestaat uit een scherm met vier ronde cellen in de hoeken van het stuur. Je kunt hiermee de bedieningselementen aansturen door met je duim te drukken of te scrollen, net zoals bij een mobiele telefoon. Een rond cluster in het midden zorgt van 360 graden informatie, waarmee de auto met onder meer omstanders kan communiceren.
Niet proefzitten
De stoelen zien er ook uiterst futuristisch uit en ook al mogen we niet proefzitten: volgens de ontwerpers zit het ook nog eens geweldig. De Inception is voorzien van twee elektromotoren die een gecombineerd vermogen van 680 pk (500 kW) ontwikkelen. Daarmee sprint de Peugeot van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden. Met zijn 100 kWh-accu komt de auto in theorie 800 kilometer ver. Laden doet de auto ook heel snel: 150 kilometer in vijf minuten.
De Inception staat op het nieuwe STLA-platform, dat speciaal is ontwikkeld voor 100 procent elektrische auto’s. En hoewel de auto niet in deze vorm op de markt komt, is wel duidelijk dat de grille, het verlichte logo en het ‘Hypersquare’-stuur, de volgende generatie van de i-Cockpit, rond 2025 terug te vinden zijn op toekomstige modellen van het merk. Het is bijvoorbeeld niet moeilijk om in dit concept een opvolger van de Peugeot 508 te zien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
-
PREMIUMautotest
Test Audi Q8 e-tron: de pionier verliest zijn voorsprong
De vernieuwde Audi e-tron heet voortaan Q8 e-tron en moet met de nodige updates opboksen tegen concurrenten die in de basis nieuwer zijn. De elektrische SUV is aangenaam ruim en stil, maar onder het strakke uiterlijk – inclusief ‘lichtwaterval’ – beginnen de jaren te tellen. Onze autoredactie heeft hem getest. -
Deze betaalbare klassiekers worden getipt als beste beleggingsobjecten
Bij het investeren in klassieke auto's wordt vaak gedacht aan miljonairs die tonnen uitgeven aan zeldzame Porsches en Ferrari's, maar ook betaalbare klassiekers worden meer waard. Deze acht modellen onder de 20.000 euro maken volgens experts de meeste kans op waardevermeerdering. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
PREMIUMMijn Allessie
Al werkt het voor geen meter, vader Jan en zoon Bart zijn voor altijd gek van Alfa Romeo
De relatie die vader Jan (70) en zoon Bart Netten (38) hebben met Alfa Romeo is een ingewikkelde. Senior rijdt een GTV uit ’96 en junior een 75 uit ’91. Uiterlijk geweldig, maar praktisch? Op die eigenschap hebben de heren hun auto’s nog niet kunnen betrappen. Toch zetten ze voor Italiaanse passie de frustratie graag aan de kant.Rijswijk
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
-
-
Hemelvaartsdag is in België en Duitsland de gevaarlijkste dag van het jaar en dit is de reden
In Duitsland en België is Hemelvaartsdag de gevaarlijkste dag in het verkeer, zo blijkt uit ongevallenanalyses. De oorzaak zit ‘m in het feit dat er veel wordt gedronken en gefeest, waarna regelmatig de auto wordt gepakt om naar huis te rijden. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Dick (71) vond na jaren eindelijk zijn droomauto: ‘Ik doe ‘m pas weg als ik er zelf niet meer in kan komen’
Een zware operatie stond Dick van der Elst (71) in 2014 te wachten. Hij beloofde zichzelf dat als die succesvol zou verlopen, hij een bestel-eend zou kopen. Nostalgisch, want dat was ooit zijn eerste auto. Toch bleek al snel dat vooral de herinnering aan dat ding leuk was, maar dat hij toch liever iets meer luxe wilde. ,,Tijdens de proefrit riep iemand onderweg: ‘die moet je kopen man!’’’