Zo hard mag je rijden met sneeuwkettingen en in deze landen zijn ze verplicht
In een aantal Europese landen is het verplicht om sneeuwkettingen standaard in de auto te hebben, ook als je op winterbanden rijdt. We zochten uit hoe hard je met sneeuwkettingen mag rijden, in elke landen het verplicht is en wat de regels zijn per land.
In een aantal Europese landen is het verplicht om op bepaalde wegen gebruik te maken van sneeuwkettingen. Dit wordt tijdig aangegeven met een rond, blauw bord met het symbool van een band met een sneeuwketting. Als je je hier niet aan houdt, kan dit leiden tot problemen bij het claimen van schade bij je verzekering.
Daarnaast worden bestuurders die zonder sneeuwkettingen rijden in veel gevallen aansprakelijk gesteld bij een eventuele schade. Hierbij geldt een omgekeerde bewijslast. Dat betekent dat jij als schuldige wordt aangewezen en zelf je onschuld moet bewijzen. Je moet kunnen aantonen dat het ongeval ook zou zijn gebeurd als je wél met sneeuwkettingen had gereden. In de praktijk is dat vaak een onmogelijke opgave.
Mag je in Nederland met sneeuwkettingen rijden?
Opvallend detail: in Nederland is het compleet verboden om met sneeuwkettingen te rijden. Zelfs als er een dik pak sneeuw ligt. Zogeheten sneeuwsokken zonder stalen kettingen mogen in Nederland wel, net als in bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk. Deze kunststof sneeuwkettingen moeten dan wel voldoen aan de Europese norm EN 16662-1.
Tekst loopt door onder de afbeelding.
Hoe hard mag je rijden met sneeuwkettingen?
In Europa is het in een aantal landen verplicht om sneeuwkettingen te gebruiken als er sneeuw ligt. Voor auto’s die zijn uitgerust met sneeuwkettingen geldt in heel Europa een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.
In deze landen zijn sneeuwkettingen verplicht:
- Duitsland: In bergachtige gebieden kunnen bij winterse omstandigheden sneeuwkettingen verplicht zijn als dat wordt aangegeven met een bord. Als er geen bord staat, maar de weg (grotendeels) met sneeuw of ijs is bedekt, is het toegestaan om sneeuwkettingen te gebruiken. Het is verboden als er geen ijs of sneeuw op de weg aanwezig is.
- Frankrijk: Een nieuw verkeersbord met een rode rand en een zwarte winterband en sneeuwkettingen erop geeft aan dat je een zone binnengaat waar je in de winterperiode op winterbanden moet rijden of sneeuwkettingen in de kofferbak van de auto moet hebben. Als je een rond, blauw bord met een witte autoband met een sneeuwketting tegenkomt, is het alleen verplicht om sneeuwkettingen te monteren als op een onderbord de tekst chaînes à neige obligatoires (sneeuwkettingen verplicht) wordt weergegeven.
- Italië: Het gebruik van deze kettingen wordt aangegeven met borden. Binnen de Aostavallei is het verplicht om de kettingen in de auto te hebben in de periode van 15 oktober en 30 april. In Zuid-Tirol op de A22 tussen Brenner, Affi en in Bozen moet je ze verplicht aan boord hebben vanaf 15 november tot 15 april als je auto niet op winterbanden staat. De verplichting wordt aangegeven met een groen of blauw bord met de tekst obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (winterbanden of sneeuwkettingen aan boord verplicht).
- Kroatië: In Kroatië is het verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben als je niet op winterbanden rijdt. Ook is het gebruik van de kettingen (of winterbanden) verplicht als er ijzel is en er meer dan vijf centimeter sneeuw ligt.
- Noorwegen: Het gebruik van sneeuwkettingen is verplicht als de omstandigheden erom vragen bij voertuigen met zomerbanden. Bij een totaalgewicht van boven de 3500 kilogram is het altijd verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben liggen of om op winterbanden te rijden.
- Oostenrijk: Binnen Oostenrijk is het gebruik van sneeuwkettingen alleen verplicht op bepaalde wegen in bepaalde situaties. Dit wordt aangegeven met borden. Gebruik van deze kettingen mag alleen als het noodzakelijk is en het wegdek niet beschadigd wordt.
Sneeuwkettingen moeten voldoen aan de Oostenrijkse ÖNORM V5117. Gelijkwaardige metalen sneeuwkettingen uit andere EU-landen mogen ook worden gebruikt. Geschikte sneeuwkettingen kunnen eventueel worden gehuurd bij belangrijke grensovergangen. Sneeuwsokken en kunststof sneeuwkettingen zijn niet toegestaan.
- Slovenië: In Slovenië is het verplicht om deze kettingen in de auto te hebben in de periode van 15 november tot 15 maart, mits er geen winterbanden gemonteerd zijn met een minimale profieldiepte van 3 mm.
- Slowakije: Gedurende de wintermaanden is het in Slowakije verplicht om sneeuwkettingen in de auto gereed te hebben. Het gebruik hiervan is verplicht als dit met borden wordt aangegeven.
- Tsjechië: Ook in Tsjechië is het verplicht om sneeuwkettingen in je auto te hebben gedurende de wintermaanden. Het gebruik van sneeuwkettingen is verplicht als dat wordt aangegeven met een rond, blauw bord waarop een witte autoband met een sneeuwketting staat.
Als er een onderbord staat met de tekst pri souvislé snehové vrstve (bij ononderbroken sneeuwlaag), mogen ze alleen worden gemonteerd als de weg geheel, of vrijwel geheel, met een sneeuw- of ijslaag is bedekt.
- Zweden: In Zweden is het gebruik van sneeuwkettingen toegestaan, maar niet verplicht.
- Zwitserland: Het gebruik van sneeuwkettingen is verplicht als dat wordt aangegeven met een rond, blauw - verkeersbord waarop een autoband met een sneeuwketting staat. Het wordt dus aangeraden om sneeuwkettingen mee te nemen. Soms heeft het verkeersbord een onderbord met de tekst 4×4 ausgenommen. Als dat zo is, dan mogen auto’s met vierwielaandrijving zonder sneeuwkettingen rijden.
Voor een uitgebreid en actueel overzicht van de eisen voor sneeuwkettingen per vakantieland klik je hier
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
PREMIUM
Bange dieven beloven: Auto terug als bestolen verkoper bewakingsbeelden offline haalt
‘Klanten’ gingen er na een proefrit hondsbrutaal vandoor met zijn witte Volkswagen T-Roc terwijl garagehouder Melvin Kuipers nog zó oplette. Opmerkelijk genoeg boden de dieven aan de auto terug te geven als hij de supersnel op sociale media geplaatste beelden offline zou halen. -
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
Duitsland wil alweer af van ‘milieuvriendelijke’ E10-benzine
De enkele jaren geleden met veel bombarie geïntroduceerde milieuvriendelijke benzine E10 verdwijnt in Duitsland waarschijnlijk. Uitgerekend de milieu-minister wil de brandstof verbieden.
-
Dit vakantieland gaat vanaf nu streng controleren op winterbanden en de bekeuring is 135 euro
Net als in bijvoorbeeld Oostenrijk en Luxemburg moet je sinds 1 november vorig jaar ook in grote delen van Frankrijk verplicht op winterbanden rijden - of sneeuwkettingen of zogenaamde sneeuwsokken in je kofferbak hebben liggen. Doe je dat niet, dan krijg je vanaf nu direct een bekeuring. -
-
-
Dit zijn de extra kosten, maatregelen en beperkingen van wintersportlanden
Na een lockdown van drie weken opent Oostenrijk deze week weer een aantal skistations. Ook in de andere populaire skilanden kun je weer de piste op. Ga je met de auto op wintersportvakantie? Dan zijn dit de regels en kosten. -
Zo duur is de grootste en zwaarste caravan ter wereld
Kleine caravans raken steeds meer in zwang, maar in de Verenigde Staten is meer kennelijk nog altijd beter. Daar komt binnenkort een 23.000 kilo wegende en 21,3 meter lange caravan onder de hamer.