Zo rijdt de snelste Volkswagen Golf aller tijden
AutotestDe R is nog altijd de ultieme uitvoering van de Golf-familie. De motor is al lang niet meer een roffelende zescilinder, maar de viercilinder turbomotor is zover opgefokt dat de nieuwe R sneller is dan ooit tevoren.
Ondanks zijn brute prestaties, is de nieuwe Golf R tevens een van de meest bescheiden topmodellen. Want waar zijn R32-voorgangers eruitzagen als opgepompte bodybuilders, oogt het nieuwe model vooral onopvallend en niet-provocerend. En toch laat dit model de volledige Golf-familie achter zich. Wat te denken van een sprint van nul naar 100 km/h in 4,7 seconde en een topsnelheid van 250 km/h?
Die voorwaartse drang komt door de 320 pk (235 kW) sterke viercilinder turbomotor. En dankzij de vierwielaandrijving is de grip optimaal. De Golf R is echter niet helemaal een wolf in schaapskleren. Want om zijn prestaties te ondersteunen, is de auto voorzien van een voorbumper met spoiler, een R-stijl luchtinlaat, 18 inch lichtmetalen velgen en een onderstel dat met twee centimeter verlaagd is.
Akrapoviç
Voor wie visueel gezien nog wat meer wil, is er het R Performance-pakket. Met highlights als een achterspoiler in motorsportstijl, 19 inch lichtmetalen velgen en een achterbumper met twee dubbele uitlaatpijpen die ook nog eens lekker boze plofjes produceren wanneer je het gas loslaat. Tegen meerprijs vervangt Volkswagen de uitlaat door een titanium exemplaar van Akrapoviç dat dankzij de materiaalkeuze 7 kilogram lichter is.
De nieuwe R borduurt voort op het model uit 2018, dat eveneens was voorzien van een opgefokt GTI-blok - toen 310 pk sterk. Toch haalt deze motor het niet bij de altijd fantastisch klinkende blokken van hun voorgangers, die als R32 door het leven gingen en waren voorzien van opgefokte zescilinder motoren met een inhoud van 3,2 liter en maximaal 250 pk. Ze voelden door hun harde onderstel en roffelblok behoorlijk hardcore aan. De nieuwe R levert daarentegen serieuze sportauto-prestaties, terwijl je als bestuurder nooit meer inspanning hoeft te leveren dan in een doorsnee dieseltje.
270 km/u
In de Golf R draait het dus vooral om lachwekkend moeiteloos hard gaan. Inhalen gaat gepaard met Tesla-achtige krachtsexplosies en afritten neem je als vanzelf op circuitsnelheid. De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat niemand zich onveilig voelt achter het stuur, ook niet als het erg hard gaat. Want net als in een gewone Golf rijdt iedereen zonder problemen weg in deze race-raket. De besturing en remmen voelen goed aan, maar geven je niet het gevoel alsof je in een racewagen voor de openbare weg zit. Het enige wat je voelt, is dat je in een hele snelle Golf zit.
En daar wringt de schoen een beetje, want VW heeft ook elektrische familie-auto's in zijn gamma die min of meer hetzelfde bieden, namelijk sportwagenprestaties in een familie-auto. Vooralsnog houdt VW de elektrische modellen een beetje in toom, maar dat kan niet lang meer duren. Eigenlijk zou de Golf R meer moeten focussen op beleving. Nog lager zitten bijvoorbeeld, zodat de perceptie dat je hard gaat groter wordt. Of nog stuggere vering, een veel lager gewicht of een roffelende vijfcilinder van Audi. Het R-Performance-pakket is wat dat betreft een stap in de goede richting, want afgezien van de uiterlijke ‘verfraaiingen’, haalt de R hiermee ook een 20 km/h hogere topsnelheid, namelijk 270 km/u.
Nordschleife-modus
Standaard zijn de rijstanden Comfort, Sport en Race maar bij het R-Performance-pakket zitten hierin ook ‘Drift’ en ‘Special’. Met de eerste stand kun je zorgen dat de achterwielen vooral worden aangedreven, zodat je de achterkant van de bocht kunt laten uitwaaieren in bochten. De modus Special staat bekend als de Nürburgringmodus. Dat betekent een relatief zachte onderstel-setup om het golvende wegdek van het roemruchte circuit in de Eiffel op te vangen en een ander schakelprogramma voor de DSG-transmissie. In deze modus doet de nieuwe Golf R een rondje Nordschleife in 7 minuten en 51 seconden. Dat is zo’n 17 seconden sneller dan zijn voorganger.
Het interieur biedt ook de broodnodige racesfeer. Achter het stuur zie je de futuristisch ogende Digital Cockpit Pro, die alle informatie over de R in één oogopslag toont. Met het speciaal ontworpen multifunctionele sportstuur ben je altijd maar één knop verwijderd van allerlei handige functies. Toch is de bediening wat ons betreft nog niet altijd beter dan die van de ouderwetse druk- en schakelknoppen. Doordat je soms verkeerd drukt, ben je snel afgeleid van je werkelijke taak. Ook is het jammer dat je in een sportieve auto als deze een stuk of zes handelingen moet verrichten voordat je het ESP-systeem kunt uitschakelen.
Vanaf € 64.490
Achter het stuur zit je in prima sportstoelen met ingebouwde R-stijl hoofdsteunen. Deze stoelen zitten geweldig en bieden voldoende zijdelingse steun. Door zijn prettige afmetingen is er genoeg plek voorin en achterin en toch is het een auto waarmee je ook in de stad prima uit de voeten kunt. De R reageert nooit zenuwachtig op het gaspedaal en is met zijn enorme koppel ook bij lage toerentallen sterk en soepel. Alleen de draaicirkel is iets kleiner door de vierwielaandrijving. Het verbruik is zeer afhankelijk van je rijstijl. Als je een beetje je best doet, haal je één op veertien, maar met een beetje zware rechtervoet zit je zo op één op zeven.
De Golf R is reiswagen, stadsauto, familie-auto en sportwagen in één en bovendien een auto die je dag in dag uit veel rijplezier en een intense beleving biedt. Wie nog meer flexibiliteit wil, kan op termijn kiezen voor een stationwagon, die Golf R Variant heet. De Volkswagen Golf R is te koop vanaf € 64.490. Het R Performance-pakket heeft een meerprijs van € 3.444. Het titanium uitlaatsysteem van Akrapoviç kost € 2.846.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
-
Rij-impressie
VW Golf laat zijn GTI-badge weer schijnen
De Golf GTI was de afgelopen jaren als een zelfvoldane atleet op leeftijd die het vooral van zijn reputatie moest hebben. Een tikkeltje te zwaar, minder scherp en allang ingehaald door de concurrentie. Maar nu is de legendarische GTI terug: scherper, sneller en hongeriger dan ooit tevoren. -
PREMIUMAutotest
Nissan X-Trail: soepele elektrische auto op benzine
De Nissan X-Trail is een modern uitziende auto die ook als zevenzitter beschikbaar is. De bijzondere hybridetechniek maakt ‘m snel, stil en relatief zuinig, maar gaat wel ten koste van de bagageruimte. -
PREMIUMautotest
Test Audi Q8 e-tron: de pionier verliest zijn voorsprong
De vernieuwde Audi e-tron heet voortaan Q8 e-tron en moet met de nodige updates opboksen tegen concurrenten die in de basis nieuwer zijn. De elektrische SUV is aangenaam ruim en stil, maar onder het strakke uiterlijk – inclusief ‘lichtwaterval’ – beginnen de jaren te tellen. Onze autoredactie heeft hem getest. -
PREMIUMVW ID.Buzz
Volkswagen maakt zijn nieuwe busje groter, slimmer en ruimer
De opzienbarende Volkswagen ID.Buzz was tot nu toe voornamelijk als bestelauto in trek. Maar de nieuwe, verlengde versie moet daarin verandering brengen. Die is veel aantrekkelijker als gezins- en reisauto, dankzij extra zitplaatsen, meer ruimte, slimme vondsten en verbeterde techniek.
-
In de voetsporen van de legendarische Golf GTI: de nieuwe VW ID.4 GTX
-
-
-
autotest
Zo gaat de Renault Espace met zijn tijd mee: van MPV naar SUV
De zesde generatie van de Renault Espace heeft weinig gemeen met de praktische busjes van de eerste vier generaties. De multifunctionele indeling uit het verleden is verdwenen en soepele zescilinders maakten plaats voor haperende hybrides. -
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
De meeste mensen stellen dat wat ze moeten doen uit en voelen zich daar dan schuldig over. Vooral niet doen, legt filosoof John Perry uit aan journalist en notoire uitsteller Saskia Smith. Een gestructureerde uitsteller krijgt volgens hem juist een heleboel voor elkaar omdat ze die andere dingen niet doen.