Hyundai Kona.
Volledig scherm
Hyundai Kona. © Hyundai

Zo ver komen deze veertien elektrische auto's in de praktijk

Elektrische auto's komen in de praktijk veel minder ver dan de officiële verbruikscijfers aangeven. Het Engelse consumentenplatform WhatCar? vergeleek alle modellen door ze aan een identieke praktijktest bloot te stellen.

In Noorwegen is het al in 2025 zover, maar vijf jaar daarna mogen er -als de plannen van de regering doorgaan- ook in Nederland geen nieuwe benzine- of dieselauto's meer worden verkocht. Het komende kabinet zegt in het regeerakkoord ernaar ‘te streven’ dat vanaf 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. 

De consequenties zijn enorm. Als alles volgens planning doorgaat moeten autofabrikanten hun productielijnen rigoureus omgooien en moeten pomphouders zich gaan herbezinnen. En de consument vraagt zich af wanneer hij definitief op de elektrische auto zal overstappen. 

Voor de leaserijders die worden verleid met lage bijtelling, de ‘early adopters’ en de milieubewuste of op stilte beluste rijders, onderzocht het Britse consumentenplatform WhatCar hoe ver de onderstaande veertien elektrische auto’s van nu in de praktijk komen door ze aan een identieke test bloot te stellen. Wat bleek? De Engelse onderzoekers reden een stuk minder kilometers met een opgeladen elektrische auto dan er officieel mee gereden zou moeten kunnen worden.  

14. Smart ForFour EQ € 23.995

Officieel bereik: 160 kilometer 

Reëel bereik: 91 kilometer

13. Smart ForTwo EQ € 23.995

Officieel bereik: 160 kilometer

Reëel bereik: 91 kilometer

12. Volkswagen e-Up € 25.095

Officieel bereik: 160 kilometer

Reëel bereik: 106 kilometer

11. Hyundai Ioniq € 33.995

Officieel bereik: 280 kilometer

Reëel bereik: 204 kilometer

10. Volkswagen e-Golf € 38.970

Officieel bereik: 300 kilometer

Reëel bereik: 188 kilometer

9. Nissan Leaf € 38.940

Officieel bereik: 270 kilometer

Reëel bereik: 205 kilometer 

8. Renault Zoe € 32.890

Officieel bereik: 300 kilometer

Reëel bereik: 234 kilometer

7. BMW i3 € 41.994

Officieel bereik: 310 kilometer

Reëel bereik: 265 kilometer

6. Audi e-tron € 84.100

Officieel bereik: 400 kilometer

Reëel bereik: 315 kilometer

5. Tesla Model S (75D) € 83.420

Officieel bereik: 400 kilometer

Reëel bereik: 328 kilometer

4. Tesla Model X (100D) € 117.820

Officieel bereik: 560 kilometer

Reëel bereik: 375 kilometer

3. Kia e-Niro € 42.510

Officieel bereik: 450 kilometer

Reëel bereik: 407 kilometer 

2. Jaguar I-Pace € 81.810

Officieel bereik: 470 kilometer

Reëel bereik: 407 kilometer

1. Hyundai Kona Electric € 40.995

Officieel bereik: 450 kilometer

Reëel bereik: 416 kilometer

  1. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.
  2. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”