Zo ver komen elektrische auto's in de praktijk
Het rijbereik van elektrische auto's is in de praktijk sterk afhankelijk van rijstijl en omgeving. In Noorwegen onderzocht de automobilistenbond NAF (Norges Automobil Forbund) welke elektrische auto’s het verst komen op één acculading. De uitkomst is opmerkelijk.
De NAF deed er alles aan om de test zo vergelijkbaar mogelijk te maken. Alle ritten werden op dezelfde dag en op dezelfde route getest met een vergelijkbare rijstijl en de klimaatregeling stond overal op dezelfde temperatuur afgesteld. Het traject bestond uit een mengeling van stadswegen, buitenwegen en snelwegen, met snelheden tot 110 kilometer per uur.
Het verst
De Amerikanen komen het beste uit de test. Zowel de Ford Mustang Mach-e als de Tesla Model 3 Long Range kwamen meer dan 600 kilometer ver op een volle batterij. De Mach-e legde met 617 kilometer de grootste afstand af. De morele winnaar is echter de BMW iX3, die het 556,2 kilometer uithield in plaats van de beloofde 450 kilometer, en zo 20 procent verder kwam.
Kleine auto’s
Opvallend: ook de kleinere modellen – met een kleinere batterij – doen het beter dan wat de fabrikant opgeeft, en laten mooie resultaten optekenen. Zo verhoogt de Mazda MX-30 zijn rijbereik van 200 kilometer naar 219 kilometer in de Noorse test en doet de Honda e het 26 kilometer beter door een afstand van 236 kilometer af te leggen.
Ook de Hyundai Kona boekte een uitstekend resultaat. De kleine EV zou volgens de testresultaten 484 kilometer ver komen, maar de Noren haalden er 537 kilometer mee. Een bewijs dat de Zuid-Koreanen over erg goede batterijtechnologie beschikken en een aerodynamische wagen in elkaar kunnen schroeven. En zelfs de Mercedes-Benz EQA, die niet bepaald bekendstaat om zijn zuinigheid, wist met 451 kilometer beter te presteren dan de vanuit de fabriek opgegeven autonomie van 417 kilometer.
Slechter dan beloofd
Uiteindelijk rijden bijna alle auto's verder dan wat de fabrikant opgeeft. Alleen de Polestar 2 (-3 kilometer) en Citroën E-C4 (-5 kilometer) haalden net niet hun opgegeven verbruik. Dat de auto's het zo goed deden bij deze test, ligt mede aan het feit dat de Noren reden bij temperaturen van 20 tot 25 graden. Ideaal voor een accu. In de koude winter, wanneer er energie verloren gaat aan verwarming van het interieur en de batterij, ligt het rijbereik van een EV immers een stuk lager. Dat zien we eveneens in het Noorse onderzoek, waar ook de winterresultaten van een aantal modellen worden opgegeven: de Fiat 500 blijft 50 kilometer onder zijn autonomie, de Volkswagen ID.3 bijna 80 en de BMW iX3 20 kilometer.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
Laadkabel over de stoep: boete van 259 euro voor inwoner Almere
Een inwoner van Almere heeft een boete gekregen van 259 euro omdat de laadkabel van zijn hybride auto over de stoep loopt. In Almere is dat sinds begin dit jaar verboden, maar in veel andere gemeenten wordt het gedoogd. -
Elektrische auto's zijn relatief snel total loss en dit is waarom
Elektrische auto's zijn gevoelig voor kleine aanrijdingen. Een beschadigde accu is moeilijk te repareren en moet vaak in zijn geheel worden vervangen. Dat betekent een enorme kostenpost voor kopers. -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
1200 kilometer zonder tanken? Mercedes ziet het gebeuren
Een elektrische auto die veel meer dan duizend kilometer kan rijden zónder te stoppen om te laden. Volgens autofabrikant Mercedes-Benz wordt dat al in de nabije toekomst werkelijkheid. Het merk werkt zelfs aan een auto die van Peking naar Shanghai kan rijden op een volle acculading. Dat is een afstand van ruim 1200 kilometer.
-
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.” -
-
-
PREMIUM
Renovatie Haringvlietbrug vordert gestaag: ‘Sneller dan dit is menselijkerwijs niet mogelijk’
Of het een beetje wil vlotten met de renovatie van de Haringvlietbrug? Bij Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel, waar al maanden met man en macht wordt gewerkt aan de nieuwe klep van de brug, vinden ze van wel. In een enorme hal worden momenteel de laatste laswerkzaamheden uitgevoerd aan het 57 meter lange gevaarte, een belangrijke verkeersader tussen Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant. -
PREMIUMmet video
Ivo botste met zijn peperdure Ferrari tegen een muur in Italië: ‘Mogen blij zijn dat we niet gewond raakten’
Een van de twee peperdure Ferrari’s die afgelopen zaterdag op bizarre wijze werden gelanceerd in een villawijk in Italië werd bestuurd door Ivo Breukers uit het Gennepse Ven-Zelderheide. Of zijn rode 296 GTB, met een nieuwwaarde van drie ton, total loss is, weet hij nog niet. Hij is vooral blij niet gewond te zijn geraakt. ,,Bij die bocht krijg je de illusie dat de weg rechtdoor loopt.”