Zoveel kost het onderhoud van een Bugatti in vier jaar
Bugatti is altijd berucht geweest om de hoge service- en onderhoudskosten. Niet zo gek, als je bedenkt dat hun goedkoopste model al zo'n 2 miljoen euro kost. De fabrikant biedt een speciaal wereldwijd serviceprogramma aan voor de Chiron en Veyron, maar wat kost dat nou ongeveer?
Muhammad Al Qawi Zamani, een Bugatti-fan uit Maleisië die in Singapore woont, wilde weten hoe duur het onderhoud precies is over een periode van vier jaar van een 2,5 miljoen euro kostende Chiron Pur Sport. Hij deed navraag in Bugatti’s nieuwe showroom in Singapore en schreef erover op Facebook. Wanneer je voor het serviceprogramma van Bugatti kiest, reist een team van tien hoogopgeleide Bugatti-technici de hele wereld over om je Chiron of Veyron op de best mogelijke manier te onderhouden, zo ontdekte hij. Ze staan 24 uur per dag voor je klaar.
De eerste onderhoudsbeurt vindt plaats na 14 maanden of 16.000 kilometer. De technici beginnen met het vervangen van de motorolie. Ook het oliefilter, de koelvloeistof en zestien aftappluggen worden vervangen ter waarde van 21.271 euro. Dat lijkt duur, maar valt in het niet bij de overige kosten. Het vervangen van de voorste koolstofkeramische remmen en de 3D-geprinte remklauwen met titanium remblokken kost 50.318 euro, terwijl het vervangen van remvloeistoffen, kabels en het reinigen van remcomponenten nog eens 50.316 euro kost, zo berekende website Carscoops.
Nieuwe voorruit voor 51.169 euro
Elke veertien tot zestien maanden of 16.000 kilometer moet je ook je lichtgewicht velgen vervangen. Een nieuw setje kost 42.641 euro. Dan de banden: als je maximale tractie wilt, moet je de Michelin Pilot Sport Cup 2R-banden kopen, die speciaal zijn ontwikkeld voor de Chiron Pur Sport. Die kosten 35.735 euro per set, maar ze zorgen ook voor een betere wegligging op het circuit. Bij 42 tot 48 maanden eigendom moeten de turbo’s worden vervangen voor 22.170 euro. Op dat moment heb je ook een nieuwe brandstoftank nodig die 37.437 euro kost, omdat hij is gemaakt van gevulkaniseerd rubber en meerdere lagen kevlar. Even afstellen van de motor om alle 1500 paardenkrachten uit de 8,0-liter quad-turbo W16 te halen, voegt nog eens 24.391 euro aan de rekening toe.
Een nieuwe voorruit kost 51.169 euro en zelfs ruitenwissers zijn extreem duur met een prijs van 3.240 euro. Alles bij elkaar opgeteld heb je over vier jaar (48 maanden) minimaal drie olieverversingen, twee velg-/bandwissels, een set remmen (schijven/remklauwen), motorafstelling plus een vervanging van de turbo’s en de brandstoftank nodig. Dit betekent dat de totale kosten ongeveer 407.577 euro bedragen en dat is exclusief belastingen, arbeidskosten, transport- en reiskosten. Voor eigenaren die niet van plan zijn om met hun Bugatti te rijden en de hypercar alleen als een investering zien, is het minder duur. Volgens Mohammed hoeven ze elke veertien maanden slechts 89.337 euro te betalen om hun supercar in topvorm te houden, aangezien ze niet rijden en de auto op een vaste locatie wordt gestald.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Bugatti overgenomen door relatief onbekend bedrijf uit Kroatië
Bugatti is binnenkort niet langer eigendom van de Volkswagen Group. De nieuwe eigenaar, Mate Rimac, is een relatief onbekende fabrikant van elektrische supersportwagens uit Zagreb. -
Dit is de snelst accelererende productieauto ter wereld
De elektrische Rimac Nevera is officieel de snelst accelererende productieauto ter wereld. De Kroatische producent van de auto stelde dat vast tijdens een sprint op de kwartmijl, die in een ongelofelijk tempo werd afgelegd. -
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
Waarom deze zeldzame nieuwe Porsche in de VS een kwart miljoen duurder is
De Porsche 911 Sport Classic verschijnt in de showrooms en sommige verzamelaars willen graag een exemplaar kopen. Zo graag zelfs, dat een Porsche-dealer in de Verenigde Staten eigenhandig 250.000 dollar bovenop de nieuwprijs drukt. -
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen.
-
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
-
-
PREMIUM
Schade aan je auto door scheur in wegdek? Dan kun je een schadeclaim indienen bij de gemeente
Ja hoor, daar zijn ze weer: gaten in het wegdek. Vorst en nattigheid doen her en der het asfalt loskomen de afgelopen weken. Met je wiel in een kuil of een door je voorganger opgeworpen stukje asfalt tegen je voorruit. Een ‘sterretje’. -
Dit mag je als automobilist wel en niet als het glad is op de snelweg
Ook vandaag blijkt weer dat bestuurders soms heel verschillend reageren op slipgevaar, een dikke laag sneeuw of bevroren weggedeelten. De een durft het dan aan om met hoge snelheid door te rijden, de ander kiest liever voor een slakkengang. Wat kun je als automobilist het beste doen bij winters weer?