Zoveel kost tien jaar onderhoud van een Bugatti
De Bugatti Chiron is een van de meest iconische en dure sportwagens ter wereld. Er zijn maar weinig mensen die deze supercar kunnen betalen. En zelfs als je eenmaal hebt afgerekend wachten er astronomische vervolgkosten.
Een Bugatti Chiron kost minimaal 2,6 miljoen euro, zonder belastingen. De bovengrens is open, afhankelijk van de uitrusting of uitvoering kan de prijs wel boven de 5 miljoen euro uitkomen. Maar dat is niet alles. Net als bij voorganger Veyron, waarvan de olieverversing 27 uur duurt en die 20.000 euro kost, is het onderhoud van de Chiron allesbehalve goedkoop.
Maar eerst het goede nieuws: in vergelijking met de Veyron lijkt Bugatti wat aandacht te hebben besteed aan de vervolgkosten, waardoor veel werk aan de nieuwere Bugatti minder duur is. YouTubekanaal ‘The Hamilton Collection’ heeft onderzocht wat een Chiron kost als je er tien jaar mee rijdt. De conclusie: het is nog steeds tranentrekkend duur.
Bugatti-inspecties zijn nog maar het begin
De basis voor het berekenen van de kosten is informatie van Bugatti Gold Coast, een officiële dealer in Chicago. De youtuber van het autokanaal brengt zijn auto daarheen voor reparaties en de nodige beurten. Het kleine jaarlijkse onderhoud kost hem 11.500 dollar (10.600 euro) en het grote onderhoud, dat elke vier jaar moet worden uitgevoerd, kost 34.000 dollar (31.300 euro).
De eigenaar van de auto raadt daarom in de video een extra garantie van Bugatti aan. De fabrikant rekent voor het ‘allround ontzorgpakket’ voor vier jaar 204.000 dollar (188.000 euro). Als je alleen de beurten inclusief wilt hebben, ligt dat rond de 70.000 dollar (64.500 euro). Hoe absurd het ook klinkt, Steve Hamilton denkt dat het goedkoop is - in vergelijking met de prijs van het voertuig.
Nieuwe contactsleutel voor de Bugatti Chiron: 12.400 euro
Het wordt echt duur als je geen garantie hebt en er iets groters kapot gaat - of je verliest dingen. Om met de sleutel te beginnen: een nieuwe contactsleutel kost 13.500 dollar (12.400 euro). Ook slijtdelen als remblokken, remschijven en banden zijn niet goedkoop. Een paar remschijven kost 18.300 dollar (16.900 euro) en de remblokken kosten tussen de 4000 en 6700 dollar (3700 tot 6200 euro) per paar.
Als het je lukt om voorzichtig met de banden te rijden, raadt Bugatti toch aan om ze om de vijf jaar te vervangen. Een setje kost volgens de eigenaar 8450 dollar (7800 euro). Daarbij wordt uitgegaan van het feit dat je met je Chiron niet regelmatig sneller dan 400 km/u rijdt, want dan wordt de slijtage behoorlijk verhoogd. Volgens Michelin draaien de banden op topsnelheid tot 4100 keer per minuut rond.
Motorblok kost bijna acht ton
Wie buiten de garantieperiode grote motorschade of een versnellingsbakdefect oploopt, is helemaal duur uit. Een nieuwe transmissie voor de Chiron kost 185.000 dollar (170.000 euro). En als een Chiron een nieuwe 8,0 liter 16-cilinder motor nodig heeft, komt dat volgens een schatting van de Amerikaanse dealer uit op een bedrag van 856.406 dollar (789.657 euro).
Maar zelfs als er niets misgaat, kost een tochtje in de Chiron veel geld. Het verbruik ligt rond de 36,7 liter per 100 kilometer in de stad (één op 2,7) en 15,8 liter buiten de stad (één op 6,3) - uiteraard alleen in de vorm van de duurste ‘Super Plus’ benzine.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zo pakt de politie lakse truckers aan: ‘Bij een noodstop was chauffeur gespiest door eigen lading’
Aggregaten, graafmachines, gereedschap: de agenten van de Rotterdamse verkeerspolitie hebben het allemaal al eens van de vrachtwagen zien vallen omdat de spullen niet goed gezekerd waren. Daarom controleren ze daar nu extra op. ,,We horen vaak: ‘Ik doe het al dertig jaar zo, het gaat nooit fout'.” -
PREMIUMKoken & Eten
Vegaburgers doen de gezondheid meer kwaad dan goed: welke vleesvervangers zijn wél een goede keuze?
Uit een analyse van meer dan 500 verschillende vegetarische burgers, worsten, balletjes en schnitzels uit de supermarkt blijkt dat vleesvervangers vaak te veel vet en te weinig eiwitten bevatten. Volgens TestAankoop in België zijn de meeste veggieburgers enorm bewerkt en doen ze de gezondheid van de consument meer kwaad dan goed. Hoe kies je dan de juiste vleesvervanger? En bestaan er voedzame alternatieven? -
PREMIUM
Mysterie: waarom worden in Rotterdam consequent trappers van swapfietsen gejat?
Swapfietsen zijn doelwit van ‘trapperdieven’. De populaire fietsverhuurder gist naar een reden voor deze typisch Rotterdamse rijwielsabotage. -
Deze auto's gaan het vaakst meer dan 300.000 kilometer mee
Automobilisten die een hekel hebben aan inruilen doen er goed aan om een auto te kopen die in één van de lijstjes hieronder staat. Het zijn nagenoeg onverwoestbare modellen met motoren die een eeuwig leven lijken te hebben. -
PREMIUMTEST
De heilige graal van autospotters: zo voelt het om te rijden in een Bugatti van vier miljoen euro
Een Bugatti vormt voor veel autospotters de heilige graal en dat is terecht: het was de eerste auto met meer dan 1000 pk en een topsnelheid van 400 kilometer per uur. Maar hoe rijdt zo’n miljoenen kostende bolide nou?
-
met video
Tsjechische miljardair die met 417 km/u over Autobahn raasde gaat vrijuit
De Tsjechische miljardair Radim Passer (58) mag dan met 417 kilometer per uur over een Duitse snelweg zijn geraasd, een strafbaar feit is dat volgens het Openbaar Ministerie (OM) in Stendhal (Saksen-Anhalt) niet. -
-
-
PREMIUM
Het droomhuis van Daan (27) bleek een complete bouwval: ‘Keurder noemde het een kaartenhuis’
Huizenkopers hebben vaak geen flauw benul van funderingsproblemen, bleek onlangs uit onderzoek. Niet vreemd, als er op Funda vaak niets over staat. Het overkwam Daan (27) uit Utrecht, die bijna een ‘kaartenhuis’ kocht. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Remco (24) kocht zijn unieke Toyota van een Duitser die ’m de vangrail in reed: ‘Moest veel gebeuren’
Hij heeft al zeker twaalf auto’s voor de deur gehad in de paar jaar dat hij zijn rijbewijs heeft, maar toen Remco Versteeg (24) opeens deze unieke Toyota Cresta aangeboden kreeg, moest hij ook die auto hebben. Ook al reed de vorige eigenaar ’m half in de prak. ,,Echt een bucketlist-auto, dit.’’