Zwarte doos en slimme snelheidsbegrenzer: deze systemen zijn vanaf morgen verplicht in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Morgen treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht voor nieuwe auto’s. Sommige zijn al langer bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. Zo zal elke nieuwe wagen binnenkort uitgerust moeten zijn met een zwarte doos en een slimme snelheidsbegrenzer.
Veel moderne auto’s zijn al voorzien van tal van veiligheidssystemen die moeten helpen om het aantal verkeersdoden drastisch te laten dalen. En het werkt, want het aantal doden in het verkeer vertoont al jaren een dalende lijn. Maar het moet nog veiliger, vindt de EU en daarom moeten nieuw ontwikkelde auto’s, bestelwagens, vrachtwagens en bussen vanaf morgen voorzien zijn van een groot aantal nieuwe veiligheidssystemen, die vallen onder de noemer Advanced Driver Assistance Systems, oftewel ADAS. Vanaf 7 juli 2024 behoort ADAS tot de verplichte uitrusting van alle voertuigen die op de Europese markt nieuw verkocht worden.
Intelligent Speed Assistent meest controversieel
De meest controversiële is het zogeheten ISA-systeem, oftewel de Intelligent Speed Assistent. Daarbij gaat het om een rijhulpsysteem dat de bestuurder attent maakt op de toegestane maximumsnelheid via systemen als adaptieve cruise control, de navigatie en verkeersborden langs de weg. Dit gebeurt door een geluidssignaal en een knipperend symbool op het dashboard, of door middel van een (lichte) remingreep. Het systeem is weliswaar uit te schakelen, maar iedere keer dat de auto wordt gestart, is het weer actief.
Behalve deze ‘snelheidsbegrenzer’ staan in de EU-Verordening van eind 2019 nog een paar vrij ingrijpende systemen, waarvan de Event Data Recorder (EDR) de meest controversiële is. Het gaat om een gegevensrecorder voor incidenten — oftewel een black box of zwarte doos. Dit systeem, dat overigens al in een aantal nieuwe auto’s aanwezig is, bewaart gegevens van enkele seconden voor een ongeval, zoals snelheid, stuurstand en of de lichten van de auto brandden.
Privacyvragen rond ‘black box’ in auto
Hoewel alleen bij een ongeval de gegevens daadwerkelijk worden opgeslagen (de laatste dertig seconden voor de impact en tien seconden erna) en bijvoorbeeld gesprekken tussen de inzittenden niet, roept de maatregel veel privacyvragen op. De gegevens mogen alleen worden geraadpleegd door nationale overheden en door de autofabrikanten zelf om onderzoek te doen naar de oorzaak van een ongeval. Verzekeraars zouden er niet bij kunnen, verzekert de EU. Maar critici vrezen dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn.
Ook verplicht vanaf 6 juli in nieuwe auto’s zijn verbeterde gordels, een achteruitrijcamera, een noodremsysteem, parkeersensoren, rijbaanassistentie, vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen, een voorruit met veiligheidsglas om zwakke weggebruikers bij aanrijdingen te beschermen en voorbereidingen voor een alcoholslot.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo deel je wachtwoorden op een veilige manier
We kunnen er kort over zijn: deel je wachtwoord nooit. In de praktijk gebeurt dit echter vaak genoeg. Mocht het om welke reden dan ook toch nodig zijn om je wachtwoord te delen met vrienden of familieleden - omdat je een abonnement op bijvoorbeeld Netflix of Spotify deelt: zo doe je dat veilig. -
Dit is de duurste camper van Nederland
De duurste camper van Nederland staat te koop in Oss. Het gaat om de Morelo Grand Empire 110GSO+. Aan boord zijn een wasmachine, een vaatwasser een fietsenlift en een garage waar bijvoorbeeld een Mini Cooper in past. -
PREMIUM
Zo maakt BMW van brave gezinsauto's spannende racewagens
Merken als Mercedes-Benz, Renault en Fiat namen voor hun extra snelle uitvoeringen externe tuningbedrijven over. Maar BMW maakt de sportiefste modellen in eigen huis, al vijftig jaar lang. -
In dit populaire vakantieland kost benzine straks waarschijnlijk 1,50 per liter
De Franse regering wil de accijnzen op brandstof verlagen met 30 cent. Die maatregel komt bovenop een dwangmaatregel van de Franse overheid voor oliemaatschappijen, die ook 20 cent korting moeten geven. -
iemand moet het doen
Patholoog Emma (36) bekijkt heel de dag stukjes mens: ‘Ik kom ook alle lichaamssappen tegen’
Werk kan niet altijd leuk zijn, maar waarom kiezen mensen voor het vak van ‘putjesschepper’, deurwaarder of overledenenverzorger? In deze reeks vertellen Nederlanders met zo’n baan over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: klinisch patholoog Emma Witteveen (36) onderzoekt stukken weefsel van mensen, zoals stukjes darm.
-
20 kilometer rijden voor een laadpaal? In het noorden komt het voor
Wie in het noorden van het land woont moet gemiddeld 4 tot 5 kilometer rijden met de elektrische auto om bij een openbare laadpaal te komen. In de Randstad is het gemiddeld 600 meter. -
Hartje zomer, maar toch glad op de weg? Politie waarschuwt ervoor na incident in Utrecht
Je zou het niet meteen verwachten, maar als het een periode heel droog is geweest, kan het toch nog behoorlijk glad worden op de weg. Zo waarschuwt de politie na een incident op het Robert Kochplein in Utrecht gisteravond. Een auto raakte in een slip en reed tegen twee verkeerslichten op. -
Minister: ‘Verplichte snelheidsbegrenzer auto zal niet fysiek ingrijpen’
De ‘Intelligent Speed Assistant’ (ISA) is vanaf juli verplicht in nieuwe auto’s en komt in actie wanneer je te hard rijdt. Over de mate waarop de ISA mag ingrijpen, zijn Kamervragen gesteld. De redactie van Autoweek bekeek de antwoorden.