Rolstoelers in Best balen van onneembaar hoge perrons

VideoBEST - De perrons 1 en 4 op het station in Best, daar waar de Sprinters stoppen, blijken een onneembare hindernis voor rolstoelers. Zonder hulp komen zij de trein niet in of uit. 

Een jaar lang genoten rolstoel- en scootmobielgebruikers in Best van de geneugten van de nieuwe Sprinter treinen. Comfortabel, met twee royale rolstoelplekken, ruime toiletten en vooral: een gelijkvloerse 'instap'. ,,Die Sprinters hebben van die gemakkelijke uitschuifplankjes bij de deur. Je roetsjte zó vanuit de trein het perron op", vertelt Marijke Smits, bestuurslid van het Gehandicapten Platform Best (GPB) en al tientallen jaren rijdend in een rolstoel. ,,Het is heerlijk om geheel onafhankelijk te kunnen gaan en staan waar je wilt, zonder steeds om hulp te moeten vragen." 

Maar sinds de NS haar dienstregeling eind vorig jaar veranderde, is het uit met de pret. Waar voorheen de Sprinters stopten en vertrokken op perron 2 en 3, gebeurt dat nu op 1 en 4. En die zijn nét ietsje hoger. 

Quote

Met de scootmo­biel kan ik er met enig grof geweld nog wel in komen

Ina Schotters
Volledig scherm
Marijke Smits (links) en Ina Schotters demonstreren het probleem; het afstapje naar de trein is te hoog. © Dave Hendriks - Foto Meulenhof

Het scheelt maar een centimeter of tien, demonstreren Marijke Smits en scootmobielrijdster Ina Schotters op het station in Best. Maar voor de meesten is dat een onoverbrugbaar niveauverschil. Schotters: ,,Met de scootmobiel kan ik er met enig grof geweld nog wel in komen; niet alleen heel slecht voor je rug, maar óók voor je scootmobiel. De trein uit lukt sowieso niet in je eentje. En dus zijn we weer afhankelijk geworden van assistentie, die je minstens een uur van tevoren bij NS moet aanvragen."

Het probleem met de te hoge of te lage perrons speelt niet alleen in Best, zodat bij een treinreis met een of meer overstappen, een rolstoeler vaak heel wat langer onderweg is. Het GPB diende een klacht in bij ProRail en NS, maar dat had weinig effect. 

Europese normen

Smits: ,,Zó jammer, dat uitgerekend op dit moderne station dit probleem speelt.  Bij het ontwerp heeft ons platform destijds  kunnen meedenken en daardoor veel kunnen bereiken." Smits roemt het aantal parkeerplekken, de ruime liften met knoppen op de juiste hoogte en automatische deuren. 

Volgens de dames zijn er twee oplossingen: óf de dienstregeling wordt aangepast zodat de Sprinters weer op de middenperrons 2 en 3 stoppen óf de perrons 1 en 4  worden verlaagd. Het goede nieuws is dat dat laatste ook gaat gebeuren, weet een woordvoerder van ProRail. ,,Alleen zal die aanpassing aan de Europese normen volgens planning pas in 2021 plaatsvinden. Op 2 en 3 is het  al gebeurd." 

Het terugbrengen van de dienstregeling naar de oude situatie is geen optie, zegt de woordvoerder: de stoptreinen zouden dan de intercity's tussen Eindhoven en  Amsterdam die sinds vorig jaar om de tien minuten zijn gaan rijden, in de weg zitten. 

Lange levensduur

Volgens een woordvoerster van de NS is het zaak dat rolstoelers áltijd assistentie op het perron aanvragen. ,,We weten immers nooit honderd procent zeker of een bepaald type trein ook daadwerkelijk ingezet wordt. Een nieuwe Sprinter kan op het laatste moment nog ingewisseld worden voor een ouder type of bijvoorbeeld een gereviseerde dubbeldekker."

Ze zegt dat NS begrip heeft voor de wens van gehandicapten om onafhankelijk te  kunnen reizen. ,,Maar dat gaat niet lukken op korte termijn. Veel perrons moeten nog aangepast worden en oud materieel vervangen. Treinen hebben een lange levensduur en vervanging is kostbaar. Het zal minstens nog tien jaar duren voordat alle treinen zijn vervangen en er overal gelijkvloers in- en uitgestapt kan worden."

Volledig scherm
De 'plank' waarmee rolstoelers toegang krijgen tot de trein. © Rob Burg

Best e.o.