Volledig scherm
(1) De slimme bandenspanningsmeter op de N279 in Keldonk. © Van Assendelft Fotografie

Bandenspanningsmeter N279: Pas op! Uw banden zijn te slap

VEGHEL - Bij truckerscafé De Sluis aan de N279 werd woensdag de eerste slimme bandenspanningsmeter van Zuid-Nederland in gebruik genomen. Tégen verkeersleed.

'Of het me handig lijkt, zo'n bandenspanningsmeter in de weg? O, absoluut. Dan kan je er op tijd iets aan doen. Ik heb al een paar keer een klapband gehad. Nou, dan schrik je je rot. Het is vooral heftig als het een band bij de stuuras is. Voor je het weet lig je dan met je wagen geschaard op de weg."

In truckstop De Sluis bij Keldonk, pal aan de N279, eet vrachtwagenchauffeur Reinier Eekma een uitsmijter. Hij heeft er al een halve dag op drukke Brabantse wegen opzitten. Hij zit in de kleine serre, want binnen is het véél te vol. Gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie is er, wethouder Harry van Rooijen van Meierijstad, directeur Bart Smolders van Heijmans Infra, medewerkers van Heijmans, mensen van SmartwayZ.NL, ambtenaren, woordvoerders en pers. Eekma lacht: ,,Ik dacht al, wat is hier nou aan de hand?"

Zojuist werd een paar honderd meter verderop officieel de eerste slimme bandenspanningsmeter van Zuid-Nederland in gebruik genomen. De meter in de N279 is de éérste in Nederland met een signaalbord langs de weg. Al eerder werd een slimme meter aangelegd in het wegdek van de A16, bij Rotterdam, maar die communiceert alleen rechtstreeks via dashboards van supermoderne vrachtwagens. De meter in de N279 doet allebei en bereikt dus álle vrachtwagens.

De meter moet het aantal verkeersopstoppingen door vrachtwagens met lekke banden of klapbanden fors verminderen. Vanaf nu krijgen vrachtwagens die hier over een rij sensoren in het wegdek rijden, een paar honderd meter later een melding op een digitaal bord. Net zoals die borden met smileys die aangeven of je te hard rijdt of niet, krijg je te zien of de bandenspanning goed is, te laag of véél te laag. Wie een rood uitroepteken ziet, doet er goed aan direct in actie te komen. Bij een geel uitroepteken is het slim de spanning in een garage te laten meten, maar dat hoeft niet à la minute.

Innovatief

De slimme meter is ontwikkeld door SmartwayZ.NL, een innovatief mobiliteitsprogramma van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincies Noord-Brabant en Limburg, diverse gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen. Theo Stevens van SmartwayZ.NL: ,,Uit onderzoek bleek dat meer dan veertig procent van de incidenten met vrachtwagens te maken heeft met een lekke band of een klapband. En als je dan bedenkt dat een gestrande vrachtwagen het verkeer veel meer ophoudt dat een auto, dan besef je hoeveel verschil zo'n meter uit kan maken. Met een goede bandenspanning kan je incidenten voorkomen. Wat je ook ziet is dat als er op de ene weg een stremming ontstaat, dat zijn uitwerking heeft op het hele wegennet in Brabant."

Eigenaar Ronald Cremers van truckstop De Sluis herkent dat: ,,Het is hier áltijd druk, maar als het extreem vast staat, dan weet je het wel. Dan is er meestal iets met een vrachtwagen, hier of op een andere weg verderop. En ja, dan kan het heel lang duren." Stevens: ,,Een vrachtwagen sleep je niet even weg. Dat kan uren duren."

Milieu

De slimme meter is onderdeel van een heel pakket aan nieuwe technische snufjes om het verkeer beter te laten doorstromen. Zo worden binnenkort een stukje verderop op de N279 richting Veghel slimme verkeerslichten geplaatst. Die communiceren met vrachtwagens, zodat ze die bij kruisingen voorrang kunnen geven. De slimme bandenspanningsmeter is er vooralsnog alleen voor vrachtverkeer. Voor auto's zou je een andere techniek nodig hebben, legt Stevens uit. ,,En daar is de urgentie ook niet zo groot."

Een betere bandenspanning betekent niet alleen een betere doorstroming, maar is ook goed voor het milieu, vertelt Stevens. ,,Je bespaart al gauw zo'n drie procent op brandstof en je banden slijten minder snel."

Volledig scherm
(2) Een digitaal bord een paar honderd meter verderop meldt hoe de banden er voor staan. © Van Assendelft Fotografie