Volledig scherm
© ANP XTRA

College Best: ‘Verhuizing Aldi naar oude Karwei-plek mag geen uitbreiding worden’

BEST - De verhuizing van Aldi naar het voormalige Karwei-terrein aan de Oirschotseweg kan alleen doorgaan als de winkel fors minder groot wordt dan de geplande 2.500 vierkante meter. 

Maximaal 1.300 vierkante meter vloeroppervlak mag de nieuwe vestiging van de supermarktketen hebben, vindt het college van burgemeester en wethouders. Dat is 300 vierkante meter meer dan de winkel nu heeft aan de Secretaris L. Jansenstraat in het centrum. 

De beperking in omvang van de winkel is slechts een van de voorwaarden die B&W stelt. Aldi zal onder meer moeten investeren in de herinrichting van de Oirschotseweg, dient een bijdrage te leveren aan de ambitie van de gemeente om in 2030 afvalloos energie-neutraal te zijn en er wordt verwacht dat er een tweede toegangsweg komt vanaf Dijkstraten.  Deze mag echter niet zo worden ingericht dat er sluipverkeer tussen de Ringweg en de Oirschotseweg ontstaat. De afstand tussen de nieuwe supermarkt en de eerste huizen in Dijkstraten is minimaal tien meter. Ook moet er een nieuwe bestemming komen voor de huidige Aldi-locatie. Daar mag in de toekomst geen andere supermarkt komen. De kosten voor alle extra maatregelen zijn voor rekening van Aldi. 

De gemeente stelt de voorwaarden omdat anders de mogelijkheid voor vestiging van een extra supermarkt aan de westflank van Best definitief is verkeken. De ruimte voor een Albert Heijn, Jumbo, Lidl of Plus is er, bleek uit een studie naar de huidige winkelstructuur in 2015. De voorkeur gaat uit naar een supermarkt in de toekomstige wijk Aarlesche Erven, waar ook plaats is voor een bakker, drogist, Chinees en cafetaria. Een klein winkelcentrum, dus.  Maar als Aldi 2,5 keer zo groot wordt, kan het niet. ,,Dan is geen sprake van louter verplaatsing, maar ook van een flinke uitbreiding", schrijft het college. 

Of Aldi onder deze voorwaarden ook daadwerkelijk gaat verhuizen is niet bekend. ,,De voorwaarden zijn daarvoor te complex. Ik zal daarvoor met Aldi moeten overleggen", zegt Marcel van Kessel van MGM Projectontwikkeling in Best, die het proces namens Aldi begeleidt. 

  1. Wat vinden transporteurs van invoering van de spitstaks?
    PREMIUM

    Wat vinden transpor­teurs van invoering van de spitstaks?

    EINDHOVEN - Met het toenemen van het fileleed, vooral in de regio Eindhoven, lijkt het draagvlak voor het invoeren van rekeningrijden toe te nemen, ook in het bedrijfsleven. Uit een enquête van VNO-NCW bleek deze week dat een kleine meerderheid (53 procent) van de ondernemers in Noord-Brabant en Zeeland voorstander is van zo’n spitstaks, een tolheffing op belangrijke wegen. Het ED laat een voor- en tegenstander aan het woord.