Volledig scherm
Drukte in het centrum van Son. © archieffoto Ton van de Meulenhof

Onderzoek bevestigt zorgen Son en Breugel over doorgaand verkeer

SON EN BREUGEL - Twee uitgebreide verkeerstellingen in mei hebben uitgewezen wat de gemeente Son en Breugel al vermoedde. Er rijdt flink wat doorgaand verkeer door het dorp, op weg van of naar de A50 en A2. Het sterkt de gemeente in haar roep om een regionale oplossing.

Vooral op de wegen van en naar Lieshout (Lieshoutseweg) en Nederwetten (Stakenburgstraat) rijdt veel verkeer dat op weg is naar de snelweg. De as Gentiaanlaan-Lieshoutseweg spant daarbij de kroon. Daar reden op beide meetdagen meer dan elfhonderd auto's vanaf de A50 in de richting van Lieshout, en een kleine duizend in omgekeerde richting. Nu is een behoorlijk deel van dat verkeer onontkoombaar. Vanuit dorpen als Lieshout en Aarle-Rixtel is de route over Son en Breugel immers de snelste weg naar de A50 en de noordkant van de Eindhovense randweg, die ook op de ANWB-borden staat aangegeven. ,,Dat neemt niet weg dat het er erg druk is”, aldus wethouder Jan Boersma (CDA). Hij wijst op de noodzaak om de capaciteit van de wegen aan de oostkant van Eindhoven te verbreden; een breder plan waarop de regiogemeenten momenteel studeren. ,,Deze cijfers geven ons inzicht waar het knelt.”

Nederwetten

Misschien wel het voornaamste zorgenpunt is daarbij de weg vanuit Nederwetten over het kanaal richting de A50. Die route loopt immers dwars door de centra van Breugel en Son (Veerstraat, Wilhelminalaan, Boslaan). Van dit traject maken in beide richtingen grofweg tussen de 300 en 400 mensen per dag gebruik. ,,Van de Lieshoutseweg kun je zeggen dat die voor een deel ook een functie heeft voor doorgaand verkeer”, legt Boersma uit. ,,Bij de Veerstraat en de Boslaan is dat anders. Die straten zijn daar niet op ingericht. Tegelijkertijd begrijp ik dat mensen uit bijvoorbeeld Nederwetten rijden zoals ze rijden. Het geeft vooral de noodzaak aan dat we in regionaal verband aan de slag gaan.”

Bij de tellingen keken de onderzoekers op negen uitvalswegen hoeveel verkeer het dorp in- en uitreed. Op basis van de kentekens kon zo ook het doorgaand verkeer worden gemeten.