Volledig scherm
Ekkersrijt-Oost © Ronald Otter

Son en Breugel weer aan de slag met tweede afrit Ekkersrijt

SON - Binnen twee jaar moet duidelijk zijn waar op de John F. Kennedylaan in Eindhoven precies een nieuwe afrit komt naar de bedrijventerreinen Ekkersrijt-Oost (Son) en Esp (Eindhoven). 

Wethouder Jan Boersma van Son en Breugel heeft dat gezegd bij de presentatie van een plan van aanpak dat hij vrijdag naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Volgens Boersma komt de afrit op Eindhovens grondgebied tussen Ekkersrijt-Oost en Esp maar de exacte plek is nog onbekend. ,,We laten een studie uitvoeren naar de beste locatie.’’

Complicatie

Vanwege de in- en uitvoegstroken van de A50 op de John F. Kennedylaan en het kanaal is een noordelijkere ligging onmogelijk, aldus de wethouder.  Hij gaat uit van een volledig knooppunt met op- en afritten aan beide zijden van de Kennedylaan. Extra complicatie is de huidige uitbreiding van woonwijk Blixembosch in Eindhoven waar 180 nieuwe huizen worden gebouwd.  

Afritten op snelweg A50 zijn op dit moment de belangrijkste toegang naar het bedrijventerrein en de meubelboulevard op Ekkersrijt. Bedrijventerrein Ekkersrijt-Oost is ook bereikbaar via de drukke Eindhovenseweg. 

Liever vandaag dan morgen

Ekkersrijt is een van de grootste industrieterreinen van Brainport. De meubelboulevard trekt jaarlijks ruim 2 miljoen bezoekers en die zorgen samen met elfduizend werknemers van de bedrijven nogal eens voor files op de afrit én snelweg. ,,Alle ondernemers staan te applaudisseren voor dit plan. Ze willen dit liever vandaag dan morgen’’, aldus Boersma. 

De tweede aansluiting op bedrijventerrein Ekkersrijt was een onomstreden onderdeel van de Ruit om Eindhoven die in 2014 is geschrapt. Son en Breugel bleef zich hardmaken voor de komst van het knooppunt. Het is tegenwoordig onderdeel van de bundelroutes die de regio heeft gepresenteerd als alternatief voor de Ruit. 

Miljoenenproject

En hoewel het knooppunt waarschijnlijk op Eindhovens grondgebied komt, verzorgt de gemeente Son en Breugel de voorbereidingen. De gemeente gaat ervan uit dat Eindhoven en de provincie Noord-Brabant bijdragen aan het miljoenenproject. Ook kijken de betrokkenen voor financiering naar Den Haag, aldus burgemeester Hans Gaillard. 

Er komt eerst een voorlopig plan met maximaal drie opties. Onderzoek naar de mogelijkheden kost 200.000 euro en wordt betaald uit geld dat de regiogemeenten en provincie eerder beschikbaar hebben gesteld. 

Wethouder Boersma hoopt dat een definitieve tracékeuze binnen twee jaar gemaakt kan worden. ,,De aanleg kan dan vanaf 2022 plaatsvinden.’’