Volledig scherm
De ‘Snoek’ Citroën DS Electric van Henk Reins uit Tholen trok zaterdag bekijks. © FotoMeulenhof

Testrit maken met elektrische auto in Oirschot: ‘Snel optrekken is wel een dingetje’

OIRSCHOT - Zelf ervaren hoe een elektrische auto rijdt, dat kon zaterdag op de Markt in Oirschot. Veertien elektrische auto’s stonden zaterdagmiddag op de Markt in Oirschot. Leden van KempenEnergie en andere elektrische autorijders uit Oirschot en daarbuiten hebben hun Tesla, Hyundai Ioniq of Opel Ampera-e meegenomen om belangstellenden kennis te laten maken met deze duurzame manier van autorijden. 

Er staat zelfs een ‘Snoek’ Citroën DS Electric. Voorafgaand aan de kennismaking houden Jan van Tiggelen en Marco van Laarhoven, twee vrijwilligers van vereniging KempenEnergie, voor zo’n twintig geïnteresseerden in de raadskelder de lezing ‘Niet vroemen maar zoemen’ over elektrisch rijden. KempenEnergie is een energievereniging die zich richt op energiebesparing en duurzame energie in de Kempen. Van Tiggelen en Van Laarhoven gaan tijdens de lezing in op de voor- en nadelen van elektrisch rijden. ,,Een van de voordelen is dat je stroom duurzaam kunt opwekken. En wat te denken van stikstof en fijnstofreductie? Het rijden voelt heel comfortabel, de motor is zeer stil en de auto heeft een snelle acceleratie’’, vertelt Van Tiggelen.

De prijs van een elektrische auto is wel tien- tot vijftienduizend euro duurder dan een gewone auto. ,,Maar het rijden op stroom is veel goedkoper’’, aldus Van Tiggelen. ,,En minder bewegende delen betekent minder onderhoud en minder onderdelen die je moet vervangen.’’

,,Een belangrijke vraag die veel mensen stellen is: ‘hoe ver komt een elektrische auto en wat is zijn actieradius?’’’, zegt Marco van Laarhoven. ,,Dat is sterk afhankelijk van de gebruiker. In de stad is de auto zuiniger. Door het remmen, laadt de auto ook weer op. Hoe lichter de auto, des te meer bereik.’’

Schrikken

Buiten stapt een echtpaar uit Reusel in de Opel Ampera-e van Van Tiggelen om een testrit te maken. Mevrouw heeft alleen ooit als bijrijder in een elektrische auto gezeten. Nu mag ze ook zelf rijden. Het is wennen met het remmen. ,,Je bent gewend om het rempedaal te gebruiken. Maar dat hoeft niet, als je het ‘gaspedaal’ loslaat, remt de auto al af. Ja, het rijdt soepel, je voelt niets en het is heel stil.’’ Doordat het Reusels echtpaar stroom overheeft van hun zonnepanelen, overwegen ze een elektrische auto aan te schaffen.

Van Tiggelen bouwde zelf een Eend om tot een elektrische auto. ,,Mensen in de stad schrikken als ik bij een stoplicht snel optrek. Dat accelereren bij elektrische auto’s is wel een dingetje.’’