Volledig scherm
© Thinkstock

Best werkt aan gebruiksvriendelijke website

BEST - Je kon al op de website gemeentebest.nl terecht voor het aanvragen van bouwvergunningen, om een afspraak te maken voor een nieuw paspoort of voor informatie over de volgende raadsvergadering. 

De gemeente Best wil nu een stapje verder gaan in de digitale dienstverlening. Iedere bezoeker krijgt vanaf het voorjaar de mogelijkheid om feedback te geven. Het gaat om een proef van zes maanden. 

Ging het bijvoorbeeld invullen van het verhuisformulier zoals gewenst? ,,We willen weten waarom mensen soms afhaken. Het zou best kunnen dat wij denken dat we die gebruikersvriendelijk hebben opgesteld, maar dat dat helemaal niet zo wordt ervaren. Dat pas aan het eind van het proces wordt gevraagd om paspoort, identiteitsbewijs of pinpas bij de hand te hebben. Als ze die dan nog moeten zoeken, kunnen ze opnieuw beginnen. Als mensen dat eerder weten, kan dat ergernis schelen", legt een woordvoerder uit. 

Ook kunnen bezoekers hun eigen dossier inzien. Zo kunnen ze checken wat de status is van bijvoorbeeld een vergunningaanvraag. 

Tegelijkertijd wordt de site gebruiksvriendelijker gemaakt voor mensen die slechtziend of laaggeletterd zijn. Dat is vanaf mei een wettelijke vereiste. 

Volgens wethouder Peet van de Loo (D66, dienstverlening) blijft de balie op het gemeentehuis ondanks de verdergaande digitalisering gewoon open en worden telefoontjes nog altijd beantwoord. ,,We dwingen niemand tot het digitale kanaal. Ons motto is: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het helpt."

Volledig scherm
Logo van de gemeente Best. © x
ED gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement