Boorwerk riool langs A2 bij Best is begonnen

VIDEOBEST - Waterschap De Dommel laat de komende vier weken voor circa 1,8 miljoen euro 300 meter rioolbuis langs de A2 bij Best vervangen. Een vrij unieke operatie. 

Volledig scherm
© Jean Pierre Reijnen

Hoe het heeft kunnen gebeuren is nog onderwerp van onderzoek. Eind 2016 kwam bij een routinecontrole aan het licht dat de rioolbuizen aan weerszijden van de A2 ter hoogte van Best-West er instabiel bij lagen. "Ze zijn van 1990 en nog te jong om aan vervanging toe te zijn", vertelt projectleider Peter Menges van Waterschap De Dommel. 

De met glasvezel versterkte kunststofbuizen liggen zo diep dat ze volgens hem ook niet te lijden kunnen hebben van het erboven rijdende verkeer. "We vermoeden dat tijdens wegwerkzaamheden de grond is opgehoogd en de druk te hoog geworden. We willen de oude buizen straks meenemen naar het laboratorium zodat we daar zeker van zijn."

Noodriool
Waterschap De Dommel vreesde dat de weg zou verzakken als de buizen het begaven. De op- en afritten naar de snelweg gingen daarom in december anderhalve week lang dicht en voor de zekerheid werd bovengronds een noodriool aangelegd. Gebruikt is deze pompinstallatie uiteindelijk niet. "Maar we wilden het risico niet nemen. Als het een keer goed heeft geregend gaat er zo'n 3000 kuub rioolwater door deze buizen heen", zegt Menges.

De komende vier weken wordt aan beide zijden van de A2 een vervangend riool aangelegd. Een operatie die het waterschap naar schatting zo'n 1,8 miljoen euro zal kosten. Onder meer om te voorkomen dat de op- en afritten weer voor lange tijd moeten worden afgesloten, wordt zo'n 200 meter van het in totaal ruim 300 meter lange tracé geboord en niet - zoals gebruikelijker - gelegd. "We hebben deze keer hooguit te maken met een enkele nachtafsluiting."

Heiwerkzaamheden
De afgelopen maanden is achter de schermen veel werk verricht. De nieuwe buizen, gemaakt van onverwoestbaar polymeerbeton, met een lengte van 3 en een diameter van 1 meter, zijn in de fabriek gemaakt. 
De voorbije drie weken is het werkterrein ingericht, vonden heiwerkzaamheden plaats, werden kabels en leidingen omgelegd. 

Ook is een zogeheten perskuip gegraven, waar vandaan de voor het oog onzichtbare boormachine met een persinstallatie wordt aangedreven. Het boren gaat tergend langzaam. "Je ziet het bijna niet, maar als je goed kijkt zie je de vijzels van de persinstallatie langzaam opschuiven", zegt projectmanager Ron Klarenbeek van Strukton Infratechnieken, het bedrijf dat de klus op zich heeft genomen. "We zitten op 1,5 meter per uur, maar ik verwacht dat we straks een gemiddelde van 3 meter per uur zullen halen."

Unieke operatie
Als de westzijde gereed is, begint Strukton na de bouwvak aan de aanleg van de rioolbuis aan de oostzijde. De buizen aan beide zijden van de weg worden daarna aangesloten op de stalen rioolbuis onder de A2, die nu nog de oude buizen met elkaar verbindt en bij de inspectie nog volledig intact bleek. "We verwachten dat we het nieuwe tracé eind september of begin oktober in gebruik kunnen nemen en het oude riool ontkoppelen", zegt Menges. Volgens hem is het een vrij unieke operatie. "Omliggende waterschappen komen langs om te kijken hoe we het doen."

Volledig scherm
© Jean Pierre Reijnen

Best e.o.