Volledig scherm
Aarlesche Erven © Mieke Bon

Rotonde Best wordt 'turbo'

BEST - Bij omwonenden van nieuwbouwwijk Aarlesche Erven leven nog veel vragen over de impact op hun eigen woonomgeving.

De rotonde op de Oirschotseweg in Best wordt in de toekomst mogelijk omgevormd tot een turbo-variant, die aanzienlijk meer capaciteit heeft. Dat maakte de gemeente woensdag bekend op de informatieavond over de nieuwbouw in Aarle. ,,We denken dat de Ringweg de komst van deze 880 woningen goed aankan", motiveerde de gemeentelijk projectleider na vragen uit de zaal. ,,Maar op de kruising met de Oirschotseweg zou het in de spits vast kunnen lopen. Daar zou in de toekomst een turborotonde kunnen komen."

Zo'n turborotonde heeft twee rijbanen; bestuurders moeten dan al voor het verkeersplein voorsorteren. Zoals op de rotonde bij het Evoluon in Eindhoven, waar de Tilburgseweg op de Beukenlaan uitkomt.

De toenemende verkeersdrukte bleek één van de zorgpunten van direct omwonenden van Aarlesche Erven. Duidelijk werd wel eens te meer dat de auto's niet zomaar de oude landbouwwegen van de buurtschap Aarle op worden geleid. De nieuwe wijk krijgt een soort rondweg, die begint en eindigt op de Ringweg. Verkeer uit Aarlesche Erven komt straks altijd op één van de twee Ringweg-rotondes ten noorden van de Oirschotseweg uit. Alleen fietsers kunnen via de wijk de doorsteek naar het buitengebied maken: er komt een pad dwars door de wijk richting het Groene Woud, met aftakkingen naar het westen (Aarle) en oosten (Broekstraat). De route via de Broekstraat moet daarbij een kindvriendelijke fietsroute naar het centrum gaan vormen.

Informatieavond

Bewoners van omliggende straten als de Broekstraat, Kapelweg en Aarleseweg kwamen massaal naar de informatieavond. Zij wonen nu nog werkelijk in het buitengebied, met de Ringweg en Oirschotseweg als tamelijk harde grens. De nieuwe wijk nadert bij sommigen echter tot aan de rand van het perceel. De vraag wat zij precies van Aarlesche Erven gaan merken, kon nog niet echt worden beantwoord. Het plan-in-grote-lijnen moet nu immers nog in de praktijk worden uitgewerkt door projectontwikkelaars en architecten. ,,Als die uitwerking concreter is, is het juist de bedoeling om samen met u te kijken naar de overgang tussen de wijk en het omliggende gebied", benadrukte Gijs van den Boomen van KuiperCompagnons, dat het stedenbouwkundig plan heeft ontwikkeld. ,,Zodat u zo min mogelijk last en zo veel mogelijk profijt van de nieuwe wijk heeft."

Hoogbouw komt er in elk geval niet. Alleen bij de entree van de wijk, waar een soort brink moet komen, is 'een accentje' met vier of vijf bouwlagen mogelijk. Dat zou dan bijvoorbeeld om zorgwoningen kunnen gaan, aldus Van den Boomen.