Volledig scherm
Het tracé van de slowlane over Bests grondgebied © Wendy van de Rijt

Weer een stukje slowlane-puzzel in Best gelegd

BEST - Het tracé van de slowlane over Bests grondgebied komt langs de zuidkant van het Wilhelminakanaal te liggen. Van west naar oost begint de fietsverbinding-in-wording aan de voet van de Beatrixbrug tot onder door de Eindhovenseweg-Zuid (zie kaartje). De verwachting is dat het ergens in 2019 klaar is. 

Een noordelijke variant is ook onderzocht, maar werd te duur bevonden. ,,We moesten daarvoor oversteken maken over het kanaal en terug", verklaart wethouder Marc van Schuppen (Best Open, ruimtelijke ordening).

Met het ontwerp is weer een klein stuk van de slowlane-puzzel langs de hightechbedrijven uit deze regio gelegd. In Eindhoven is een groot deel van het tracé al aangelegd, maar nog niet alles. Het deel dat over het grondgebied van Son en Breugel gaat lopen, ligt er nog niet. 

Smaller

De slowlane is in principe overal 3,5 meter breed met aan weerszijden randen van 30 centimeter. Alleen in Best wordt het stuk tussen de Beatrix- en de Batabrug smaller, omdat daar door de bebouwing simpelweg de ruimte niet is. 

Op de kruising Bataweg-Europaplein komt een oversteek met regelinstallatie. Daar waar de Bataweg overgaat in De Dieze komt om verkeersveiligheidsredenen een rotonde, bedoeld voor automobilisten. Fietsers blijven het huidige pad volgen.
Van Schuppen: ,,De weg ligt daar in een raar stuk bocht met een onveilige fietskruising."

Spoor

Het pad gaat daarna onder het spoor door langs de golfbaan en villawijk Koekoekbos. Bij de oversteken Golflaan, Arnold P. Nosteklaan en Kievitlaan wordt de rijbaan verhoogd. Fietsers merken er weinig van, automobilisten wel. Ter hoogte van de Fazantlaan komt een oversteekplaats over De Dieze zelf. Daar worden signaleringsborden geplaatst voor zowel automobilisten als fietsers. 

Het laatste stuk van de slowlane in Best gaat onder de Eindhovenseweg-Zuid door naar de Terraweg, waar het zal aanhaken op het Sonse stuk.  

De kosten voor dit 1800 meter lang fietspad zijn 3 miljoen euro, waarvan eenderde door de gemeente zelf worden betaald en tweederde door Brainport Avenue. 

Best e.o.