Volledig scherm
© Marco Okhuizen

112 wordt gemiddeld 4500 keer per dag gebeld

Nu alarmnummer 112 urenlang heeft plat gelegen, is de vraag: hoeveel mensen in nood hebben de hulpdiensten nu niet kunnen bereiken? Op drukke momenten krijgt de alarmcentrale soms wel duizend telefoontjes per kwartier te verwerken. 

Hoeveel hulpbehoevenden nu de dupe zijn geworden van de grote storing is nog onduidelijk. Algemene cijfers zijn er wel. In 2017 bijvoorbeeld kreeg de alarmcentrale 2,6 miljoen meldingen binnen, twee derde was serieus en werd doorgestuurd naar politie, ambulance of brandweer. Dat zijn 1,9 miljoen meldingen in een heel jaar, teruggerekend ruim 4.500 belletjes per dag. Per uur zou dat neerkomen op 200 meldingen per uur (als het ieder uur even druk is). 

Op drukke momenten is de piek groter bij de alarmcentrale: tijdens een storm bijvoorbeeld, komen er elk kwartier wel duizend telefoontjes binnen, bij een onrustige jaarwisseling leidt het tot 500 meldingen per kwartier.