Arriva mag NS dwarszitten met nieuwe nachttreinen
Regionale vervoerder Arriva krijgt groen licht om eind volgend jaar vanaf Groningen en Maastricht nachttreinen naar Schiphol te laten rijden. NS lijdt nauwelijks schade, concludeert toezichthouder ACM na onderzoek.
Naast de nachttreinen mag Arriva ook vijf keer per dag tussen Apeldoorn en Amersfoort gaan rijden. Met de drie nieuwe diensten hoopt de regionale vervoerder het monopolie van NS te ondergraven. De Nederlandse Spoorwegen mogen van de overheid als enige op het hoofdrailnet rijden. Die concessie is afgelopen jaar verlengd, waardoor NS van 2024 tot 2035 de belangrijkste vervoerder blijft.
Arriva, dat onder meer in Groningen en Friesland veel treinlijnen exploiteert, kan het verzoek mede doen dankzij sinds 2021 geldende Europese regelgeving. Vervoerders mogen op basis daarvan aanvragen doen voor spoortrajecten waar al een andere concessiehouder rijdt. Voorwaarde is alleen dat er ‘geen aanzienlijke negatieve impact’ is voor de bestaande concessie.
0,03 procentpunt
Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat - verlener van de concessie aan NS - onderzocht de ACM afgelopen maanden of daarvan geen sprake is. Het antwoord luidt ontkennend. ,,De maximale negatieve impact op de winstmarge van de hoofdrailnetconcessie, die wordt geëxploiteerd door de NS, is 0,03 procentpunt. Arriva mag van de ACM dus met zijn nieuwe treindiensten gaan rijden.”
Arriva reageert verheugd op de uitspraak. ,,We zijn de eerste die een beroep doet op de nieuwe regelgeving, dat maakt het altijd een beetje spannend”, laat woordvoerster Nikkie Smit weten. ,,Maar we zijn heel blij, ook voor de reizigers. Dit voegt echt wat toe.”
Volgende stap is nu om bij spoorbeheerder ProRail officieel capaciteit op het spoor aan te vragen. Gaat de spoorbeheerder akkoord dan kan Arriva vanaf december 2022 - dan gaat het nieuwe treinrooster voor 2023 in - gaan rijden.
Tekst gaat verder na de foto
Proberen
In de plannen vertrekt de nachttrein tussen Groningen en Schiphol wekelijks in de nacht van vrijdag op zaterdag om 02.00 uur. De trein komt vervolgens via Assen, Zwolle, Lelystad, Almere en Amsterdam Zuid rond 04.00 uur aan op Schiphol. Een uur later vertrekt de trein retour naar Groningen.
De trein vanuit Maastricht rijdt eveneens in de nacht van vrijdag op zaterdag. Hier vertrekt Arriva om 01.00 uur om 2,5 uur later via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer-Arena en Amsterdam Zuid te arriveren op de luchthaven. Om 04.40 uur keert de trein vervolgens weer naar Maastricht terug.
Tijdswinst
Op het traject Apeldoorn-Amersfoort gaat Arriva overdag vijf keer rijden. Daarmee doet het de eigen reizigers op het traject Zutphen-Apeldoorn, waar de vervoerder concessiehouder is, een groot plezier. ,,Zij hoeven op Apeldoorn niet langer over te stappen. Doordat we met eigen materieel doorrijden naar Amersfoort boeken reizigers een kwartier tijdswinst.”
De hamvraag is uiteraard of reizigers de nachttreinen massaal weten te vinden. In NRC Handelsblad liet Arriva-baas Anne Hettinga afgelopen juni weten het gewoon te willen proberen. ,,In 2000 werd dat ook gevraagd: wie gaat in het noorden die regionale lijnen nog rijden? NS wilde daar helemaal mee stoppen, noemde ze onrendabel. Wij zijn erin gestapt en het is een succes geworden."
Aanzet tot meer
Toch is het plan wel degelijk méér dan een probeersel. Arriva doet al jaren verwoede pogingen om de monopoliepositie van NS te ondergraven, met niet al te veel succes voorlopig. De nieuwe lijnen zijn een aanzet tot meer. ,,Als dit lukt, komen de uren buiten de spits aan de orde”, stelde Hettinga in NRC. ,,[We doen het ] Stap voor stap. Zo is onze expansie in het noorden ook een succes gebleken. Je moet een lange adem hebben. Want kabinetten verschieten nog wel eens van kleur en beleid. Dat komt de reiziger niet ten goede.”
Arriva gaat er vanuit dat ProRail de aanvraag voor ruimte op het spoor toekent. ,,We hebben uiteraard zelf al naar de haalbaarheid gekeken en ‘s nachts rijden er geen passagierstreinen op de betreffende routes, hoogstens een enkele goederentrein.” Ook op het traject Apeldoorn-Amersfoort is de ruimte beschikbaar volgens de vervoerder.
Gestopt
NS laat weten de nachttreinen van Arriva met interesse te volgen. ,,Dat geldt voor ieder idee dat iets toevoegt boven het bestaande aanbod,” laat een woordvoerder weten. De NS reed vanaf 2015 enige tijd als proef met een nachttrein van Groningen naar Amsterdam, eveneens in de nacht van vrijdag op zaterdag. Ook was er een nachttrein van Rotterdam naar Groningen. De noordelijke provincies Groningen en Drenthe betaalden aan de nachttreinen mee. ,,Daar zijn we toen mee gestopt omdat er te weinig reizigers gebruik van maakten.”
In totaal maakten jaarlijks slechts 2.000 reizigers van de treinen gebruik, waarbij de meeste reizigers uit Groningen in Assen alweer uit bleken te stappen. Uiteindelijk verdween de nachttrein Groningen-Amsterdam in juni 2018, de trein vanuit Rotterdam was al eerder opgedoekt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de goedkoopste auto's voor private lease
Met private lease kun je voor een vast bedrag in een gloednieuwe auto rijden. Nagenoeg alles is inbegrepen: of het nu wegenbelasting, de verzekering, onderhoud of pechhulp is, je hoeft er niet over na te denken. Dit zijn de goedkoopste modellen. -
Weer meer kankerdiagnoses in 2022, maar aantal mensen met darmkanker daalt
Het aantal patiënten dat een kankerdiagnose kreeg, is vorig jaar verder toegenomen naar 124.000. Vooral huidkanker stijgt hard. Het risico op darmkanker neemt juist af. -
PREMIUM
Containerschepen gewild doelwit van drugskartels: ‘Bemanning moet van cokehandel hebben geweten’
De politie verwijt de multinationals achter de enorme containerschepen weg te kijken voor hun rol in de wereldwijde cokehandel. Criminelen betalen makkelijk anderhalve ton voor informatie over hun containers met coke. Of ze vragen de bemanning van dergelijke schepen om voor aankomst in de haven drugs overboord te slingeren. Scheepvaartbedrijven zijn een gewild doelwit voor drugskartels. -
onderhandeling mislukt
Operaties op de tocht door gedonder tussen ziekenhuizen en bonden: 'We zijn geen vrienden nu’
In de Nederlandse ziekenhuizen staan diverse operaties op de tocht als gevolg van de stukgelopen onderhandelingen tussen de vakbonden en de werkgever. Zorgmedewerkers staan in de startblokken om over circa twee weken ‘zware acties’ te voeren. Daaronder valt het uitstellen van niet-acute zorg, zegt vakbond NU’91. ,,Het zal als de werkgever niet toegeeft een lange strijd worden. We zitten echt in een impasse.” -
Veerboot losgeraakt van kade door windstoot in Eemshaven, meerdere schepen beschadigd
De veerboot MS Romantika is door een krachtige windstoot losgeraakt van de kade in de Eemshaven, waardoor het schip schade heeft opgelopen. Tijdens het incident waren er geen passagiers aan boord van het schip. Dat meldt Holland Norway Lines (HNL), de veerdienst die meerdere keren per week heen en weer vaart tussen de Groningse Eemshaven en Kristiansand in Noorwegen.
-
PREMIUM
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
-
-
PREMIUM
Rolstoeler Paul (58) kan bij McDonald's niet naar wc: 'Dit heb ik nog nooit meegemaakt’
HOLTEN - In een rolstoel, hoge nood en met de auto op de A1? Stop dan maar niet bij McDonald’s in Holten. Voor rolstoelers die naar de wc moeten, is een bezoek aan het invalidentoilet in het restaurant een hele onderneming. Brabander Paul Schrama kan er over mee praten. „Ik zit al 35 jaar in een rolstoel, maar had dit nog nooit meegemaakt.” -
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn.