Volledig scherm
Passagiers verlaten de trein © Carl Königel

Intercity botst bijna op stilstaande trein in Castricum: ‘Ik moest me vasthouden aan de beugels’

updateBij een bijna-botsing op station Casticum is een intercitytrein gisteren op 15 meter van een andere trein tot stilstand gekomen. Een  machinist miste een rood sein en reed daarom het spoor op waar de andere trein vanwege een defect nog stond te wachten.  Daarop trad het automatische remsysteem van de nog rijdende trein in werking. 

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzoekt de zaak. In de rijdende trein zaten 350 mensen, die zijn geëvacueerd. Het incident gebeurde rond 18.30 uur. De rijdende intercity was onderweg van Maastricht naar Alkmaar. Uit de dienstregeling blijkt dat deze intercity wel halt houdt op het station in Castricum.

Een NS-woordvoerder meldt dat het nog niet duidelijk is hoe het kon dat het rode sein gemist werd. ,,De machinist had een rood sein waar hij normaal een groen sein zou hebben. Maar de andere trein stond nu nog op dat spoor. Daarom moest de aankomende trein wachten.”

Remsysteem

Het automatische remsysteem zorgde ervoor dat de trein vaart minderde. Dat systeem (ATB) zorgt er voor dat de snelheid van de trein wordt verminderd als er bijvoorbeeld een rood sein gemist wordt. De machinist wordt dan ook gewaarschuwd, zodat hij ook handmatig nog kan bijsturen. De machinist is volgens de NS erg geschrokken. 

Passagiers hadden niet meteen door wat er aan de hand was, vertelt Carl Königel, een van de inzittenden. ,,Ik stond al bij de deuren, klaar om uit te stappen. Toen de trein plots abrupt stopte. Ik moest me vasthouden aan de beugels. Misschien heeft er iemand aan de noodrem getrokken, dacht ik nog.”

Vervolgens gebeurde er lange tijd niets. ,,De omroepberichten waren niet te verstaan. De trein stond deels aan het perron, maar ik zat in het achterste treinstel en dat stond midden op de overweg. Daarom konden we er niet uit. Bij elkaar heeft het ongeveer een uur geduurd.” 

Toen zorgde NS-personeel voor de evacuatie van de reizigers. In de trein heerste in de tussentijd geen paniek, stelt Königel. ,,Eerder een beetje een melige sfeer. Sommige mensen waren boos omdat de deuren niet open konden.”

Of hij het gevoel heeft dat hij een catastrofe ontsnapt is? ,,Nee, dat heb ik niet echt. Gelukkig waren we niet op volle snelheid, de trein remde al af. Maar ik realiseer me wel dat het anders had kunnen aflopen.”

Volledig scherm
NS-personeel zorgt dat alle passagiers uit kunnen stappen © Carl Königel
  1. Freek over Boekenbalrel: Ik hoop dat mijn boodschap over Baudet uitgedragen wordt

    Freek over Boekenbal­rel: Ik hoop dat mijn boodschap over Baudet uitgedra­gen wordt

    Freek de Jonge (74) heeft geen seconde wakker gelegen van de door hem veroorzaakte opschudding, gisteravond bij de opening van het Boekenbal in Amsterdam. Hij eiste luidkeels schreeuwend van het publiek een statement over de overwinningsspeech van Forum voor Democratie-voorman Thierry Baudet. ,,Juist de groep die in de zaal zat, moet zich verzetten tegen deze elitaire politieke beweging’’, zegt de cabaretier the day after tegen deze site.
  2. Vilein? Schrijf toch normaal Eus, wreed of vals kan ook
    Brieven met Eus

    Vilein? Schrijf toch normaal Eus, wreed of vals kan ook

    Brieven van lezers, boos op het nieuws of het juist roerend eens met wat deze krant schrijft. We ontvangen ze elke dag. Een bloemlezing van wat onze lezer bezighoudt, siert dagelijks de brievenpagina. Columnist Özcan Akyol vraagt zich in de videoreeks Brieven met Eus af wat krantenlezers ertoe brengt hun woede of passie van zich af te schrijven. Vandaag is hij op bezoek bij Ferry, die vindt dat hij zulke moeilijke woorden gebruikt.