Volledig scherm
Grolsch 0.0 Radler © ANP

Is alcoholvrij bier de redding van de biermarkt?

De populariteit van alcoholvrij bier is in vier jaar tijd flink toegenomen. 45 procent van de bierdrinkers neemt wel eens een alcoholvrij biertje. In 2011 was dat nog 26 procent. Ook speciaal bier doet het goed, zo blijkt donderdag uit cijfers van de Nederlandse Brouwers. Vier op de vijf bierdrinkers (78 procent) drinken wel eens speciaal bier.

Ook biermixen zoals Radler winnen aan populariteit. Met de verkoop van Radler, een mix tussen limonade en een beetje bier, is er voor het eerst in dertig jaar weer herstel ingezet op de biermarkt, die veel terrein heeft verloren aan de wijnverkoop.

De consumptie en de beleving van (speciaal)bier is het afgelopen jaar belangrijker geworden.

Verantwoord genieten
,,We zien steeds vaker dat consumenten bewust en op een verantwoorde manier genieten van een glas bier". zegt Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers." Consumenten kiezen bewust voor een bier dat bij een specifiek moment past.

De variëteit aan biersoorten is tegenwoordig enorm, en de keuze voor de consument daarmee ook. Bijna de helft van de Nederlanders drinkt minimaal één keer per maand bier. Dat is net iets meer dan vorig jaar (+2%).

Pils
De bierconsumptiecijfers van Nederlandse Brouwers laten tevens goede resultaten zien. Per hoofd van de bevolking wordt 68,4 liter gedronken, waarbij een lichte daling te zien is in de afzet van pils (-0,2%). Pils wordt nog wel het meest gedronken door bierdrinkers.