Kabinet komt met subsidie voor schonere vrachtwagens, nu nog maar 0,1 procent uitstootvrij
Om ondernemers te motiveren over te stappen op schonere vrachtwagens, komt er vanaf 9 mei een subsidie beschikbaar voor de aanschaf van een elektrische vrachtwagen of eentje die op waterstof rijdt. Het kabinet wil zo een volgende stap zetten op weg naar een volledig schoon wagenpark in 2050.
Ik hoop dat de elektrische vrachtauto op de weg straks net zo normaal is als de elektrische personenauto
Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): ,,We hebben allemaal baat bij schoon vrachtverkeer. Voor het klimaat, onze schone lucht, en ook voor de concurrentiekracht van de logistieke sector in ons land. Elektrische vrachtwagens zijn een stuk duurder dan dieselvrachtwagens. Daarom geven we ondernemers die overstappen een financieel steuntje in de rug. Ik hoop dat de elektrische vrachtauto op de weg straks net zo normaal is als de elektrische personenauto.”
Dat is nu nog zeker niet het geval. Er zijn in totaal momenteel zo’n 160.000 vrachtwagens in Nederland, waarvan op dit moment slechts 212 uitstootvrije vrachtwagens. Het ministerie wil dat het er in 2025 minimaal duizend zijn. ,,In 2030 moeten er 16.000 rondrijden. En in 2040 willen we dat alle nieuwe vrachtwagens die op de weg komen schoon rijden. Daar hebben we een overeenkomst met allerlei andere landen en bedrijven over gesloten op de Klimaattop, afgelopen winter in Glasgow’’, legt woordvoerder Joris Schouten uit.
Meer geld voor kleine bedrijven
De hoogte van de subsidie hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van het bedrijf. Grote bedrijven kunnen in totaal (met subsidie en belastingvoordeel) tot veertig procent van de meerkosten ten opzichte van een dieselvrachtwagen vergoed krijgen. Heijnen wil MKB’ers een beetje extra tegemoet komen. Voor de kleinste bedrijven, met minder dan tien werknemers, loopt dat op tot zestig procent.
De subsidieregeling loopt tot begin 2027. Momenteel is de pot in totaal gevuld met ruim 40 miljoen euro, die tot en met 2024 beschikbaar komt. Waarvan 13,5 miljoen dit jaar. Het kabinet werkt momenteel aan de vormgeving van het budget na 2024, in lijn met de wens daartoe vanuit de Tweede Kamer en de sector.
Zwaar vervoer is een belangrijke bron van luchtvervuiling en zorgt voor ruim een derde van CO2-uitstoot en 70% van de stikstofuitstoot van al het wegverkeer wereldwijd. Ook produceren de vrachtwagens veel schadelijke gassen die mensen direct inademen, zoals fijnstof.
Midden in de omslag
Het kabinet wil dat het hele wegverkeer zonder uitlaatgassen rijdt in 2050. ,,We zitten midden in de omslag. Elektrisch rijden wordt voor particulieren, ondernemers met een bestelbus, busbedrijven en nu ook transportbedrijven steeds aantrekkelijker. De kosten per kilometer nemen steeds verder af, en door een subsidie bij aanschaf wordt de drempel om te investeren in een schoon alternatief lager’’, aldus Schouten.
Nederland kent een samenwerkingsverband tussen overheden en netbeheerders om zo snel mogelijk te bepalen waar er laadpalen moeten komen, ook voor vrachtwagens
Om te zorgen dat de elektrische wagens ook probleemloos overal in ons land kunnen rijden, zijn overheden samen met de netbeheerders druk aan de slag om te zorgen dat er genoeg laadpalen en waterstoftankstations zijn. Schouten bevestigt dat dit een uitdaging is. ,,Daar wordt volop aan gewerkt. Nederland kent een samenwerkingsverband tussen overheden en netbeheerders om zo snel mogelijk te bepalen waar er laadpalen moeten komen, ook voor vrachtwagens, en er zo snel mogelijk voor te zorgen dat die er ook zijn. Dat zal voor vrachtwagens vooral op industrieterreinen aan de rand van de stad zijn.’’
Europese regelgeving
Wat ondernemers ook moet bewegen om groener te gaan rijden zijn de strengere regels voor de uitstoot van vrachtwagens, die naar verwachting eind dit jaar worden doorgevoerd in Europa. Ook in Nederland zal er minder ruimte zijn voor vervuilende diesels. Zo mogen gemeenten vanaf 2025 vrachtwagens op diesel weren uit hun stadscentra en de wijken eromheen in een zogeheten zero-emissiezone. Inmiddels willen bijna 30 gemeenten zo'n zero-emissiezone hebben, om onder meer ronkende diesels bij de bevoorrading van supermarkten te weren. Maar ook de timmerman of elektricien mag er op termijn alleen nog met een elektrische bestelbus in.
Bekijk onze meest bekeken nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Aanslag op woning van ‘omaatje’: ‘Ze is 72 en woont alleen, waarom?’
Drie harde knallen en flinke vlammen. De Amersfoortse wijk Nieuwland werd in de nacht van zondag op maandag opgeschrikt door een aanslag op een woning waar ‘het omaatje van de wijk’ woont. ,,Mijn moeder is 72, woont hier alleen en de politie denkt mogelijk aan een gerichte actie. Hoe dan?” vraagt de bezorgde zoon van de Turkse bewoonster zich hardop af. -
Openbaar Ministerie: 'Dochter N18-drama bij Haaksbergen geen verdachte meer’
Fenneke L. (36) wordt niet langer verdacht van moord of doodslag op haar moeder Jackie (62). Dat heeft het Openbaar Ministerie dinsdag bekendgemaakt. -
Bench met kittens achtergelaten op parkeerplaats Amsterdamse Bos
Medewerkers van de dierenambulance hebben op een parkeerplaats in het Amsterdamse Bos een bench gevonden met daarin zeven kittens. De dieren zijn door een nog onbekend persoon achtergelaten. -
Vraag het ons
Deze groenten kunnen je darmen in de war brengen
Ons panel van deskundigen beantwoordt al je persoonlijke vragen. Over lijf en leden, hart en ziel. Ook een vraag? Mail naar zo@dpgmedia.nl. Deze keer beantwoordt onze expert voedingsdeskundige Karine Hoenderdos de vraag: kunnen groenten je darmen irriteren? -
Oproep: hoe kom jij financieel het najaar door? Deel je tips met ons
De boodschappen zijn duur en de energierekening schiet omhoog. Vakbonden, werkgevers, energiebedrijven: iedereen maakt zich zorgen over de koopkracht van de Nederlanders. En niet in de laatste plaats de mensen zelf.
-
Prijsbewuste winkels als Lidl profiteren van inflatie: klant let nog meer op de centen
Dankzij de hoge inflatie heeft de prijsbewuste winkelier het beste toekomstperspectief. Van de tien retailers met de hoogste groeiverwachting voor de komende twee jaar, blinken er acht uit in hun prijsstelling, blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2022 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. -
PREMIUMTIPS
Help! De planten hangen slap en zijn bijna dood: met deze eenvoudige tips kun je ze redden
Natuurlijk wil je de planten van de buren verzorgen. Maar nu ze bijna terug zijn, ziet hun urban jungle eruit als een savanne, hangen de ooit zo energieke kamerplanten er lusteloos bij en is het gras bij de buren allesbehalve groen. Help?! Hoe red je hun planten? -
PREMIUMaan de slag
In het holst van de nacht loopt verslaggever Danique mee met beveiliger Eddy: ‘Hoe hou je dit vol?’
Het personeelstekort in Nederland loopt de spuigaten uit. De ene na de andere vacature verschijnt online. Verslaggever Danique de Breet loopt deze zomer mee, daar waar de nood het hoogst is. Vandaag in aflevering 5: beveiligers.