Langere wachttijd bij IND door toename migranten
Mensen die een afspraak willen maken bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) om bijvoorbeeld een verblijfsdocument af te halen, moeten twee tot drie keer langer wachten dan normaal. ,,Dit is heel vervelend. De IND doet er alles aan om de wachttijd te verkorten, maar verwacht dat het enige tijd duurt voordat het is opgelost”, meldt de dienst op de website.
Volgens de IND is het voorjaar altijd een drukke periode, onder meer door expats die vanaf de zomer in Nederland willen wonen en werken en internationale studenten die zich aanmelden voor het nieuwe collegejaar. Maar de wachttijden lopen nu op door ,,een sterke toename van het aantal kennismigranten” en ,,doordat aanvraagprocedures voortgezet kunnen worden nu de coronareisbeperkingen weggevallen zijn”. Ook kampt de dienst met een personeelstekort. ,,De krapte op de arbeidsmarkt is ook voor de IND een uitdaging bij het werven van nieuwe medewerkers”, aldus de IND.
De IND probeert via verruiming van de dienstverlening de wachttijden voor het maken van een afspraak te verkorten. IND-loketten zijn vaker op zaterdag geopend, meer verblijfsdocumenten moeten worden uitgereikt bij bedrijven en universiteiten en de mogelijkheid wordt onderzocht ,,om verblijfsdocumenten in bijzondere gevallen aan huis te bezorgen”.
Bij de IND komen meer mails en telefoontjes binnen door de drukte. De dienst laat weten ervoor te kiezen beter bereikbaar te zijn via de telefoon en daardoor minder medewerkers beschikbaar te hebben om mail te beantwoorden. ,,Dit kan ervoor zorgen dat langer gewacht moet worden op een antwoord dan voorheen.” Hoeveel langer, wordt niet gemeld.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ook Nederlanders geraakt door rigide beleid IND
-
PREMIUMdocumaker Roy Dames
‘Frank Masmeijer wilde dat het een positieve documentaire ging worden.... Dat werd het niet’
Het was ‘bepaald geen makkelijke film’ om te maken, de documentaire die de ervaren Roy Dames (70) maakte over het woelige leven van Frank Masmeijer. ,,Hij dacht dat het een promo voor zijn zangcarrière ging worden.” -
PREMIUM
Huis van Jonathan (41) ging van energielabel F naar B, maar: ‘Hoe het nu geregeld is, is hartstikke oneerlijk’
De energiecrisis is enigszins tot bedaren gekomen. Desondanks zijn de energieprijzen nog historisch hoog. Wat hebben we met z’n allen van deze crisis geleerd en wat doen we sindsdien anders? Jonathan Vasbinder (41) heeft zestien zonnepanelen op zijn dak liggen, maar zou eigenlijk veel liever zien dat nutsvoorzieningen weer iets collectiefs worden.Zutphen -
update
Brand verwoest zeker drie bedrijven in Ter Aar, vuur bijna uit
‘Een brand van ongekende grootte.’ Zo noemt de brandweer de enorme brand die sinds vrijdagavond in Ter Aar woedt. De vuurzee werd zeker drie bedrijven fataal en was pas zaterdagochtend onder controle.Ter Aar -
PREMIUMexclusief interview
In gesprek met Taghi weegt nieuwe advocaat Ruperti elk woord: ‘Je kan continu worden afgeluisterd’
Vanuit de zwaarbeveiligde gevangenis in Vught koos Ridouan Taghi zelf de nieuwe advocaat uit die Inez Weski voorlopig opvolgt. ,,Hij gaf een briefje met mijn naam erop’’, vertelt Michael Ruperti in een exclusief interview met deze site. Ruperti zegt geen moment te hebben getwijfeld. Maar: ,,Ik merk nu dat ik op eieren moet lopen.’’
-
PREMIUMEnergierekening
Hans woont op 28 vierkante meter en heeft laag gasverbruik: ‘Merk wel dat alles duurder is’
-
-
-
PREMIUM
Filosoof over de kunst van het uitstellen: ‘Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn’
De meeste mensen stellen dat wat ze moeten doen uit en voelen zich daar dan schuldig over. Vooral niet doen, legt filosoof John Perry uit aan journalist en notoire uitsteller Saskia Smith. Een gestructureerde uitsteller krijgt volgens hem juist een heleboel voor elkaar omdat ze die andere dingen niet doen. -
PREMIUMGeldvraag
Banken vragen geld voor betaalrekening, maar bieden nauwelijks spaarrente: zo zit het
Elke maand gaan er een paar euro’s naar je bank voor het gebruik van een betaalrekening. Op jaarbasis kan dat best aantikken. ‘Waarom zijn de kosten van mijn bankrekening zo hoog’, vraagt lezer Jos Couwenberg zich af. In deze rubriek leggen we elke week een lezersvraag over geld voor aan een deskundige.