‘Met e-bike driemaal hogere kans op dodelijk ongeval’
De kans op een dodelijk verkeersongeluk is op een elektrische fiets driemaal groter dan met een gewone fiets. Dat becijferen deskundigen van verzekeraar Allianz op basis van ongevals- en mobiliteitsstatistieken van het Duitse ministerie van Verkeer.
Delen per e-mail
Het grotere overlijdensrisico blijft niet beperkt tot oudere gebruikers van e-bikes. ,,In alle leeftijdscategorieën is de kans op een dodelijk ongeluk met een elektrische fiets de afgelopen vijf jaar driemaal zo groot geweest als op een gewone fiets", zegt Jörg Kubitzki, ongevalsonderzoeker bij de grootste Europese verzekeraar.
Van de 77 miljoen fietsen in de Bondsrepubliek worden er vier miljoen deels elektrisch aangedreven, iets meer dan 5 procent. Bij dodelijke verkeersongelukken op de fiets is in bijna 18 procent van de incidenten een elektrische fiets betrokken. In Hamburg kwam zaterdag nog een man om het leven na een ongeluk met een extra snelle S-Pedelec, die snelheden tot 45 km/u kan bereiken.
E-bike populairder in Nederland
De Duitse cijfers zijn niet één op één naar Nederland te converteren. Zo is de e-bike bij ons populairder dan in Duitsland: op bijna 23 miljoen fietsen zijn er inmiddels 1,8 miljoen stekkerfietsen. Dat is acht procent van het totaal. Dit percentage zit flink in de lift: vorig jaar maakten elektrisch aangedreven fietsen al 40 procent van de rijwielverkoop uit en gingen er 400.000 exemplaren over de toonbank.
Telt Nederland relatief meer e-bikes, dat geldt ook voor de fiets in het algemeen. Andere verkeersdeelnemers houden daardoor meer rekening met fietsers. Duidelijk is echter dat de e-bike ook bij ons tot meer en zwaardere ongevallen leidt. Uit ongevallencijfers die het AD opvroeg bleek dat er zich in de eerste vijf maanden van vorig jaar 341 e-bikers betrokken waren bij ongevallen. Dat is ruim een kwart meer dan de 270 in de eerste vijf maanden van 2017. In de verkeersdodencijfers over vorig jaar nam het aantal doden met elektrische fietsen overigens niet zichtbaar toe. Dat kan echter komen omdat in de registraties nog niet altijd goed onderscheid wordt gemaakt tussen gewone fietsen en e-bikes.
Wél maken fietsers een steeds groter percentage van de verkeersdoden uit. In 2017 overleden er voor het eerst meer fietsers in het verkeer dan bestuurders en inzittenden van auto's. Van de 613 verkeersdoden waren er 206 fietsers tegen 201 automobilisten en passagiers.
Tekst gaat verder na de foto
‘Twee keer zo vaak ernstig gewond’
Traumachirurg Jeroen Poos van het Medisch Centrum Leeuwarden vergeleek het letsel van e-bikers met dat van andere fietsers van dezelfde leeftijd en met een vergelijkbare gezondheid. Hij schrok van de conclusies, zei hij vorig jaar tegen deze krant. ,,E-bikers raken twee keer zo vaak meervoudig ernstig gewond.’' Vooral hoofdletsel en letsel aan armen en benen komt vaker voor.
Uit onderzoek blijkt dat e-fietsers eerder van de zijkant worden aangereden. Dat lijkt er op te wijzen dat medeweggebruikers de snelheid van e-bikes onvoldoende inschatten.
Verder in het nieuws
-
Automobilist komt om bij botsing met politie
Bij een aanrijding tussen een politiewagen en een personenauto is in de nacht van zondag op maandag een man om het leven gekomen. Hij was de bestuurder van de wagen waarmee de politie in botsing kwam. Door de klap werd hij uit zijn voertuig geslingerd. Hij overleed ter plaatse. -
Kwart senioren wordt belaagd met babbeltrucs
Maar liefst een kwart van de senioren blijkt lastiggevallen door oplichters met babbeltrucs. Uit schaamte doen slachtoffers nauwelijks aangifte. Seniorenorganisatie KBO-PCOB pleit voor betere maatregelen. -
Uber-chauffeur moet vaker selfies maken
Uber-chauffeurs in heel Nederland zullen vaker worden gevraagd selfies te maken. Het platform vergelijkt de selfies vervolgens met de foto van de chauffeur die al in het systeem staat. Op die manier moet de identiteit van de chauffeur worden bevestigd. De regeling moet voorkomen dat taxichauffeurs en koeriers op accounts van anderen rondrijden. -
PREMIUM
Knallende ‘crematie’ van traditie
Het verkeer op de Westduinweg kan aan het begin van de zondagmiddag niet meer voor- of achteruit. Mannen, jongens, en zelfs een kind, springen uit de auto, halen spandoeken te voorschijn. De capuchons van hun zwarte hoodie ver over hun hoofd getrokken. Sommigen van hen zijn nog extra beschermd tegen herkenning door een doek voor hun gezicht. Ze schreeuwen, trekken vast een blikje bier open. Her en der klinken harde vuurwerkknallen. Af en toe leegt iemand zijn blaas in een brandgang. -
Dode zwerver in kliko niet door misdrijf om het leven gekomen
De 39-jarige man uit Muntendam die in Edam levenloos ondersteboven in een kliko werd gevonden, is niet door een misdrijf om het leven gekomen. Dat maakte de politie bekend. Het is niet duidelijk hoe de man precies in de afvalbak terecht is gekomen en waar hij aan is overleden. Hij leidde volgens de politie ‘een zwervend bestaan’.
-
De veiling van Superman’s cape en de voetbalzondag in De Ochtend Show to go
Maandag 15 december zijn Luud Smits en Hugo Borst te gast in De Ochtend Show to go. De show wordt gepresenteerd door Manuel Venderbos en is vanaf 07.30 uur live te zien in onze app en op deze site. -
Buurvrouw na vondst lichaam in kliko: Of ik kan slapen? Ja hoor, dat lijk kan niets meer doen
Het is het gesprek van de dag in Edam vandaag. De vondst van een dood lichaam in een kliko aan de Schepenmakersdijk. Er wordt inmiddels druk gespeculeerd over de identiteit van de overleden persoon. Een buurvrouw blijft nuchter. ‘Of ik kan slapen vannacht? Ja hoor, dat lijk kan niets meer doen’. -
PREMIUM
Mijn vrouw wil weer een hondje, terwijl we moeilijk ter been zijn
Wijsheid komt met de jaren. Omdat acteur Joost Prinsen (77) een eind op weg is, beantwoordt hij uw vragen.