Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Nieuwe dienstregeling: meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht

De nieuwe dienstregeling wordt in het spoorboekje voor 2020 niet meer per minuut, maar per tien seconden ingedeeld. Het voordeel daarvan is dat de treinenloop nog nauwkeuriger kan worden ingepast ,,en we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor creëren", aldus spoorbeheerder ProRail.

Verder worden goederentreinen langer gemaakt om doelmatiger gebruik te maken van het spoor. Ook rijden tussen Amersfoort en Utrecht rijden vanaf december zes in plaats van vier intercity's per uur, en rijden er meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht en tussen Amersfoort en Harderwijk. In de zomer gaan er meer treinen rijden tussen Zandvoort en Haarlem, mede door de terugkeer van de Grand Prix Formule 1 op het circuit van Zandvoort.

Dat zijn de voornaamste veranderingen in het spoorboekje voor komend jaar, zoals spoorbeheerder ProRail heeft bekendgemaakt aan de ruim dertig vervoerders van reizigers en goederen. Volgens ProRail kan de ruimte op het spoor door een nieuw planningssysteem nog beter worden benut.

,,De capaciteit van het spoor nadert haar grenzen sneller dan gedacht”, aldus ProRail. Aan de hand van de wensen van de 34 gebruikers moest een grote puzzel worden gelegd ,,om de beschikbare ruimte op zevenduizend kilometer spoor en ruim vierhonderd stations te verdelen”. De groei van het treinverkeer is merkbaar voor de planners, zegt de spoorbeheerder. ,,Het piept en kraakt bij het maken van een nieuwe dienstregeling.”

Langere goederentreinen

Een gevolg is dat de gemiddelde lengte van goederentreinen wordt uitgebreid van 650 meter naar 740 meter. Daarmee kan beter worden geconcurreerd met het wegtransport. Het streven is om de omvang van het goederenvervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.

ProRail zegt dat proeven met de langere goederentreinen vorig jaar goed zijn verlopen. Zo zijn diverse scenario’s gesimuleerd om eventuele complicaties voor het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen.

  1. Coolblue verhoogt plots prijzen en wijst na enkele dagen ophef coronavirus als schuldige aan

    Coolblue verhoogt plots prijzen en wijst na enkele dagen ophef coronavi­rus als schuldige aan

    Er is op sociale media consternatie over een plotse prijsstijging die webwinkel Coolblue onaangekondigd heeft doorgevoerd. Verscheidene klanten merkten dat de producten die ze in hun mandje hadden opgeslagen opeens een stuk duurder waren geworden. De wildste speculaties deden meteen de ronde over de reden van de prijsstijgingen. Bij Coolblue wordt enigszins mysterieus gedaan, maar de marketingafdeling vertelt nu dat het coronavirus de schuldige is.
  2. Gezin woont nog steeds tegenover homo-seksplek: ‘Niets lijkt deze heren tegen te houden’

    Gezin woont nog steeds tegenover ho­mo-seks­plek: ‘Niets lijkt deze heren tegen te houden’

    Kim Duin-Oosterman en haar gezin betrokken in de zomer van 2018 een karakteristieke jaren 30-woning in Benningbroek. Wisten ze toen veel dat de kinderkamers uitkeken op een ontmoetingsplaats voor homoseksuele mannen. Uit wanhoop stapte Duin-Oosterman vorig jaar naar diverse media. Nu, een jaar later, is er nog maar bar weinig veranderd. ,,Onze kinderen houden hun gordijnen permanent gesloten’’, verzucht de bewoonster aan de telefoon.