NS: Treinkaartje niet duurder, ondanks megaverlies
Reizigers mogen niet de dupe worden van het rampjaar van NS. Topvrouw Marjan Rintel zegt dat treinkaartjes niet in prijs omhoog zullen gaan. Maar dan moet het kabinet wel meewerken en met voldoende geld over de brug komen, zegt ze erbij.
Delen per e-mail
,,Het was financieel een dramatisch jaar, de impact van corona op ons bedrijf is enorm”, blikt president-directeur Marjan Rintel in een toelichting op de jaarcijfers terug. Door de coronacrisis schoten de spoorwegen vorig jaar voor 2,6 miljard euro in het rood. ,,Voor dat bedrag kun je tweehonderd nieuwe intercitytreinen aanschaffen”, zegt financiële man Bert Groenewegen, glimlachend als de spreekwoordelijke boer met kiespijn.
Het verlies goedmaken wordt een heidens karwei, want ook dit jaar is door de lockdown beroerd begonnen. Het aantal treinreizigers is momenteel slechts 30 procent van dat van voor corona. Dat maakt dat NS extra steun wil van het kabinet. Volgens Groenewegen heeft NS tot 2024 een slordige 2 miljard euro extra nodig. ,,Dat is het bedrag op basis van de huidige reizigersprognoses en als de beschikbaarheidsvergoeding van de de overheid doorloopt.”
Hij hoopt echter dat NS met minder steun toe kan. NS weet namelijk al dat het na 2024 de concessie behoudt om op het grootste deel van het Nederlandse spoor te blijven rijden. ,,Die 2 miljard geeft daarom niet helemaal een reëel beeld. Tegelijk hangt het af van de nadere afspraken die we nog met het kabinet moeten maken.”
Luister voor het laatste nieuws naar de AD Nieuws Update:
Aantrekkelijk product
Wat NS betreft, gaat de prijs van een treinkaartje in ieder geval niet omhoog. ,,Wij zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om de reiziger een aantrekkelijk product te blijven leveren”, stelt Rintel. Ze wijst erop dat meer openbaar vervoer kan helpen groeiende steden leefbaar te houden, nu er veel woningen bij komen en binnensteden steeds meer autoluw worden. ,,Daarom stijgt de prijs dit jaar ook alleen met de inflatie en dat willen we zo houden.” Aan die intentie zit wel een belangrijke mits, stelt Rintel. ,,Wij hebben ook daarvoor geld nodig van het kabinet.”
NS wil ondanks de financiële rampspoed dat er flink in het spoor geïnvesteerd blijft worden. ,,Een van onze speerpunten is sneller spoor van Amsterdam naar Arnhem en vervolgens richting Duitsland.” Een HSL-oost past in de ambitie om de trein voor afstanden tot 700 kilometer een volwaardig alternatief voor het vliegtuig te maken. ,,We willen daar 200 kilometer per uur rijden en dan zijn er twee sporen extra nodig. Het lijkt nu wel een 19de-eeuwse bedoening.”
Tekst gaat verder na de foto
Britse avonturen
Financiële man Bert Groenewegen gaat ook in op de Britse activiteiten van NS. Momenteel onderhandelt NS met de Britse overheid over nieuwe afspraken voor dochter Abellio, die onder meer treinen laat rijden rijdt in en rond Liverpool en in Schotland. Mochten die onderhandelingen erin resulteren dat de exploitatie voor NS minder aantrekkelijk wordt, dan zal NS de voortzetting van het Engelse avontuur op termijn ter discussie stellen. ,,We hebben altijd gezegd dat onze buitenlandse activiteiten de Nederlandse reiziger ten goede moet komen.”
Kijk hier onze video's over de coronacrisis:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Angela redt zoontje (4) uit brandende boerderij: huis en knuffels gaan in rook op
Je zou maar moeten toekijken hoe je huis volledig afbrandt zonder iets te kunnen doen. Angela Dam kon haar zoontje (4) en zichzelf zaterdag maar net redden uit hun brandende boerderij aan de Minnelingsebrugstraat in Achtmaal. Eenmaal buiten zagen ze hoe álles wat ze hadden in vlammen opging. ,,Wat we nu nog bezitten, hadden we aan toen we het huis ontvluchtten.” -
PREMIUM
Deze stappen gaat de EU zetten om klimaatakkoord te halen
Klimaatneutraal in 2050, een vermindering van de CO2-uitstoot met ‘tenminste 55 procent’ in 2030. Europa heeft vandaag een flinke stap gezet door zichzelf die dubbele verbintenis na onderhandelingen tot diep in de nacht wettelijk op te leggen. -
Video
‘Verdachten die coronateststraat in Urk in brand staken kregen geld aangeboden’
De twee jongeren die worden verdacht van brandstichting in een GGD-teststraat in Urk kregen daar geld voor van een groep omstanders. Dat zei de advocaat van een van hen vandaag in de rechtbank in Lelystad. -
Unicef aan kabinet: Heropen voortgezet onderwijs volledig
Er is geen streefdatum of plan op hoofdlijnen om de scholen zo snel mogelijk volledig open te krijgen. Daarom trekt Unicef Nederland vandaag aan de bel, richting de persconferentie van het kabinet vanavond. -
VIDEO
Zorgen om drukte na vroege sluitingstijd terrassen: ‘Wij kunnen dat niet handhaven’
Terwijl winkeliers blij zijn dat ze vanaf volgende week klanten niet meer op afspraak hoeven te laten komen, balen horecaondernemers van de opgelegde beperkingen. Ook boa's vrezen dat terrasbezoekers na zessen samenklitten op straat: ‘Wij kunnen dat niet handhaven.’
-
PREMIUM
Rechtbank geeft moordenaar van zwangere Naomi (35) celstraf van 20 jaar: ‘Meedogenloze afrekening’
De 46-jarige Gerrit H. uit Rheden gaat voor twintig jaar de gevangenis in voor het vermoorden van zijn 35-jarige zwangere minnares Naomi uit Arnhem vorige zomer. -
frank in quarantaine
Mijn provider is net als de overheid: alles uitbesteed aan onderaannemertjes en een hopeloze afstemming
Net als veel Nederlanders blijft journalist Frank Poorthuis thuis. Frank zit in de risicogroep. Verslag van dag 403. Lees alle eerdere afleveringen hier terug. -
video
NS maakt miljarden verlies: overheidssteun nodig om dienstregeling te kunnen rijden
De coronacrisis treft NS nog véél zwaarder dan gedacht. De vervoerder heeft vorig jaar een nettoverlies van 2,6 miljard euro geleden. Om de dienstregeling dit en volgend jaar te kunnen blijven rijden, is volgens topvrouw Marjan Rintel nieuwe overheidssteun nodig.