Volledig scherm
© ANP

Online stemsysteem FNV werkt weer na overbelasting op eerste dag referendum

Het online stemsysteem van vakbond FNV werkt weer goed, nadat leden gisteren problemen hadden bij het uitbrengen van hun stem over het pensioenakkoord, laat een woordvoerder weten. 

De problemen ontstonden door een piek in het aantal mensen dat kort na het openen van het referendum wilde stemmen. Nu de peiling haar tweede dag is ingegaan, gaat het er volgens de zegsman rustiger aan toe op de FNV-website. Toch houdt de bond voor de zekerheid extra servers online. Naar verwachting neemt het internetverkeer morgen weer toe als de vakbond leden een herinnering om te stemmen stuurt.

De klachten van FNV’ers bij het stemsysteem traag werkte, of helemaal niet, stroomden gisteren binnen via social media. Volgens de bond probeerden te veel mensen tegelijk hun stem uit te brengen. Ook beklaagden sommige leden zich erover nog geen inlogcode voor de speciale stemsite te hebben ontvangen. Om te kunnen stemmen hebben vakbondsleden hun lidmaatschapsnummer in combinatie met de online code nodig.

Gisteren hadden tussen het openen van de digitale stembussen om 11.00 uur en 19.00 uur meer dan 76.000 leden van FNV hun stem uitgebracht. Het is nog tot zaterdag 12.00 uur mogelijk om te stemmen. De uitkomst van het referendum geldt als ‘zwaarwegend advies’ aan het ledenparlement van FNV. Die 105-koppige raad beslist dezelfde dag definitief of de vakbond instemt met het vorige week gesloten principeakkoord over pensioenen.

  1. ‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’
    Poldercrash

    ‘Boeing in 2009 op verzoek van Amerikanen uit de wind gehouden bij crash Schiphol’

    Het ongeluk met de Turkse Boeing 737 in 2009 bij Schiphol had een waarschuwing kunnen zijn voor de mankementen die zich later met de Boeing 737 MAX aandienden. Maar informatie die wees op oorzaken is volgens de Amerikaanse krant The New York Times door Nederlandse onderzoekers onder druk van Amerikaanse collega’s niet in het eindrapport gezet. De krant stelt dat de verantwoordelijkheid van het Amerikaanse Boeing destijds ‘opzettelijk is begraven’.