Het Korps Mariniers heeft een marinierskalender gelanceerd.
Volledig scherm
Het Korps Mariniers heeft een marinierskalender gelanceerd. © Pablo Delfos/Korps Mariniers

Pirelli-kalender, maar dan met onze mariniers

foto'sMet de slogan ‘Ons lichaam is ons wapen’ geeft het Korps Mariniers zich bloot. Letterlijk. Mariniers hebben zich op de kiek laten zetten voor een heuse marinierskalender.

Met de kalender, zo stelt het Korps, krijgen mensen een ‘kijkje in de keuken’ en zien zij ‘dagelijkse momenten uit het leven van een marinier op de kazerne’. Er wordt wel een voorbehoud gemaakt: de beeltenissen zijn ‘enigszins geromantiseerd’. De foto’s zijn gemaakt met een knipoog – normaal gesproken klimmen de mariniers niet met ontbloot bovenlijf samen een voertuig in.

De kalender hangt volgens het ministerie van Defensie nog niet in de werkkamer van minister Ank Bijleveld of staatssecretaris Barbara Visser. ,,Maar de kalender wordt ook pas volgende week geleverd toch?”, reageert een woordvoerder.

Tetris-challenge

Met deze foto kondigde het Korps Mariniers de kalender vandaag aan op Twitter.
Volledig scherm
Met deze foto kondigde het Korps Mariniers de kalender vandaag aan op Twitter. © Pablo Delfos/Korps Mariniers

Het plan voor een marinierskalender ontstond door de Tetris Challenge, vertelt projectmanager Wendy Dirksen, waarmee hulpdiensten wereldwijd in de vorm van het spel Tetris in beeld brengen welke spullen zij allemaal gebruiken tijdens hun werk. Ook het Korps Mariniers deed daaraan mee: vier mariniers legden hun uitrusting neer in het zand en gingen er naakt naast liggen, voorzien van bivakmuts en hun baret op de edele delen.

Die foto werd getwitterd met ‘ons lichaam is ons wapen’. ,,Omdat mariniers natuurlijk enorm getraind zijn en fysiek heel sterk”, verklaart Dirksen. Daarop kwamen ‘enorm veel reacties’ binnen. ,,Mensen vroegen: kan er geen kalender komen?” Dat zag het Korps wel zitten, al mocht het ‘niet plat worden’. Nadat alles en iedereen binnen defensie toestemming had verleend, werd documentairefotograaf Pablo Delfos werd benaderd om de foto’s te nemen. 

Leegloop

Het elitekorps van de Nederlandse strijdkrachten kampt al een tijdje met grote leegloop. Vorig jaar verlieten 182 mariniers de krijgsmacht, tegen 42 in 2010. De staatssecretaris laat uitzoeken of die uitstroom te maken heeft met de geplande verhuizing van de marinierskazerne van het centraal gelegen Doorn naar het Zeeuwse Vlissingen en de onzekerheid die daarmee gepaard gaat.

Nieuwe mariniers zijn niet zomaar gevonden. Het Korps stelt hoge eisen en de selectie staat bekend als loodzwaar. De kalender is niet bedoeld als wervingstruc, stelt Dirksen, maar het speelt ‘uiteraard’ mee. ,,Het is niet het hoofddoel”, benadrukt Dirksen. ,,En we zeggen ook niet: wordt fotomodel, kom bij de mariniers.”

De marinierskalender moet mensen ‘een kijkje in de keuken’ geven van het dagelijks leven in de kazerne.
Volledig scherm
De marinierskalender moet mensen ‘een kijkje in de keuken’ geven van het dagelijks leven in de kazerne. © Pablo Delfos/Korps Mariniers

De kalender, die vandaag is gelanceerd, kost 16,65 euro (exclusief verzendkosten). De opbrengst gaat naar twee goede doelen: het Qua Patet Orbis Semper Fidelis Fonds, die steun biedt aan (oud-)mariniers bij ziekte en eenzaamheid en de Dutch Marines Rowing Challenge, waarin (oud-)mariniers geld bij elkaar roeien voor hun collega’s in nood.

Eén van de mariniers die een maand siert in de marinierskalender.
Volledig scherm
Eén van de mariniers die een maand siert in de marinierskalender. © Pablo Delfos/Korps Mariniers
  1. Ultieme wanhoopspoging: Wouter (25) start eigen ‘vliegmaatschappij’ om eiland te ontvluchten
    PREMIUM

    Ultieme wanhoopspo­ging: Wouter (25) start eigen ‘vliegmaat­schap­pij’ om eiland te ontvluch­ten

    Een groep Nederlandse toeristen die maandenlang dreigde vast te zitten op een eiland in de Filipijnen, is in een ultieme wanhoopspoging een eigen ‘vliegmaatschappij’ begonnen. Onder de noemer ‘Dutch Airways 2020' is het een vriendengroep van twaalf Nederlanders gelukt om een volledige vlucht voor veertig toeristen waar te kunnen maken. Een woordvoerder van KLM bevestigt het verhaal. ,,We zijn echt ontzettend trots dat we dit voor elkaar hebben gekregen.”
  2. Webwinkels verdienen grof geld met alternatieve ‘anti-coronavaccins’: beschermstenen en aurasprays
    video

    Webwinkels verdienen grof geld met alternatie­ve ‘an­ti-coronavac­cins’: bescherm­ste­nen en aurasprays

    Alternatieve genezers en kwakzalvers zien hun omzetten momenteel stijgen door de verkoop van middelen die zouden beschermen tegen het coronavirus of helpen bij het herstellen van een Covid 19-besmetting. Dat concludeert Voxpop- en Ochtend Show to go-presentator Roel Maalderink (28) na telefonische gesprekken met meerdere aanbieders. Vooral brokjes van de steensoort shungiet en zogenoemde auraspray blijken niet aan te slepen. ,,Levensgevaarlijk die handel.”