ProRail-baas geraakt door problemen, belooft beterschap: ‘Ik snap dat mensen boos zijn’
De ProRail-directie erkent de grote problemen bij de eigen verkeersleiding, waar het AD vandaag uitgebreid over berichtte. De afgelopen maanden zorgden die problemen meermaals voor uitgevallen treinen. Ceo John Voppen belooft beterschap.
David Bremmer
De problemen bij de afdeling Verkeersleiding van ProRail zijn veel omvangrijker dan tot nu toe bekend was. Met name op de belangrijkste post in Utrecht, waar 100 mensen werken, is sprake van een verziekte sfeer. De situatie is inmiddels zo geëscaleerd dat de helft van het personeel niet inzetbaar is door ziekte of onvrede. Het personeel dat wel werkt krijgt geen pauze. Volgens vakbond FNV Spoor hebben diverse directies een tijdbom gecreëerd die nu al tijden aan het ontploffen is.
Vanmiddag kwam de raad van bestuur met een statement, waarin het de problemen waar deze site over schrijft ruiterlijk erkent. ,,Ik snap dat mensen boos zijn, in het verleden zijn zaken niet goed aangepakt”, reageert ceo John Voppen. ,,We hebben bij onze besluiten onvoldoende geluisterd naar treinverkeersleiders en decentrale verkeersleiders. Dat raakt me. We hadden forser moeten ingrijpen toen bleek hoe moeilijk het is om robuuste bezetting op posten te realiseren.
We hebben bij onze besluiten onvoldoende geluisterd naar treinverkeersleiders
John Voppen, ceo ProRail
Voppen die eind 2019 Pier Eringa opvolgde als baas van ProRail en zelf eerder directeur Verkeersleiding was, stelt geleerd te hebben van het verleden. ,,We pakken de problemen nu samen met de mensen aan door onder meer beter te luisteren en gehoor te geven aan hun zorgen.”
Door zelf op de voorgrond te treden lijkt hij ook af te willen rekenen met de interne kritiek dat hij te weinig zichtbaar was. ,,Directeur Verkeersleiding Hans Smits, coo Ans Rietstra en ik geven samen uitvoering aan de nieuwe koers.”
Onafhankelijk onderzoek
Die nieuwe koers houdt onder meer in dat verkeersleiders tijdelijk een compensatietoeslag van 300 euro bruto per maand krijgen. Het budget voor werving is verveelvoudigd en de opleiding tot verkeersleider ingekort. Zo moet het tekort van 60 verkeersleiders in worden gelopen.
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
De plannen om het aantal van twaalf verkeersposten in te krimpen, zijn tot eind 2024 in de ijskast gezet. Verder is er in Hans Smits een nieuwe directeur Verkeersleiding gevonden. Zijn voorganger Roel Salden stapte deze zomer op.
Voppen wijst tenslotte nog op het onafhankelijke onderzoek naar de werkbeleving van verkeersleiders dat momenteel loopt ‘zodat collega's zorgen kunnen uiten en we daar vervolg aan geven.’ ProRail vraagt bovendien twee onafhankelijke gespecialiseerde bureaus de aanpak te toetsen, inclusief de arbeidsvoorwaarden.
Serieus
Vakbond FNV Spoor is voorzichtig positief. Volgens bestuurder Michiel Boer neemt de directie de problemen sinds enkele maanden eindelijk serieus. ,,Er is een begin gemaakt, nu moeten ze doorpakken en echt naar het personeel luisteren. Hoe houden we het werk van verkeersleider op de langere termijn aantrekkelijk?”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.