Rijexamen sneller afgebroken bij gevaarlijke situatie
Vanaf dit najaar gaat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) rijexamens sneller afbreken wanneer er sprake is van gevaarlijke situaties. Nu laten examinatoren kandidaten vaak nog doorrijden en de tijd van het examen volmaken. Rijschoolhouders zijn verdeeld over de maatregel: 'Dit is echt bullshit.'
Vanwege de oplopende wachttijd voor het doen van rijexamen (soms tot wel 10 weken) komt het CBR in een Kamerbrief met een aantal maatregelen om het slagingspercentage te vergroten. Eén daarvan is het sneller afbreken van rijexamens waarbij kandidaten duidelijk niet goed voorbereid zijn. Woordvoerster Nathalie Dingeldein van het CBR: ,,Je hebt het dan echt over gevaarlijk rijgedrag, waarbij sprake is van onvoldoende beheersing van het voertuig. Kandidaten hebben dan de basis nog niet onder de knie, zoals schakelen of sturen. Dat soort mensen hoort niet thuis op een rijexamen."
Momenteel worden er maandelijks gemiddeld 130 examens afgebroken omdat kandidaten gevaarlijk rijgedrag laten zien. Met de nieuwe regels die komend najaar ingaan zal dat aantal volgens het CBR nog wat verder oplopen. ,,Als iemand kansloos rijdt, gaan we voortaan eerder terug. Nu laten examinatoren kandidaten soms uit coulance nog doorrijden, met de hoop dat ze het toch nog beter gaan doen of er toch iets van leren. Vanaf dit najaar gaan we het examen direct afbreken als iemand gevaarlijk rijgedrag vertoont, zoals met 50 invoegen op de snelweg of fietsers afsnijden." Willen ze opnieuw examen doen, dan moeten ze voortaan bovendien zes weken wachten in plaats van twee.
Geschrokken
Brancheorganisatie Vereniging Rijschool Belang (VRB) is blij met de maatregel. Secretaris Irma Brauers: ,,Dit is absoluut een goed punt, want wij zijn zelf ook geschrokken van het aantal examens waarbij gevaarlijk gedrag voorkomt. Het is walgelijk dat er rijscholen zijn die pakketten aanbieden waarbij je vijf lessen neemt (gemiddeld slagen mensen bij het CBR na 38,8 uur les) en dan examen doet. We zijn niet zozeer bang dat die kandidaten de weg op komen, want dat houdt het CBR gelukkig tegen, maar vinden wel dat die rijscholen misbruik maken van de schaarse capaciteit qua examens. Ze houden anderen tegen in hun bedrijfsvoering."
De rijscholen zelf zijn verdeeld. Robert Mohan, eigenaar van rijschool Lotus in Dordrecht: ,,Ik vind het terecht. Nu worden namelijk vaak kandidaten naar het examen gestuurd als ze nog niet klaar zijn. Daardoor lopen de wachttijden op. Wij schatten tijdens een proefles in hoeveel lessen iemand nodig heeft en vragen het examen zes tot acht weken van tevoren aan. Lukt het dan toch niet, dan verschuiven we het. Wij hebben wel pakketten van tien lessen, maar dat is voor mensen die eerst elders hebben gelest en hun kennis willen opfrissen. Maar als beginner tien lessen nemen en dan op examen gaan, dat kan nooit. Dan kun je net schakelen."
Het is walgelijk dat er rijscholen zijn die pakketten aanbieden waarbij je vijf lessen neemt en dan examen doet
Geld terug
Wij zitten vanaf het begin bij de leerlingen, dus wij weten echt wel of iemand kan rijden
Natasja Hassan van rijbewijs.nu is wat minder blij met de plannen van het CBR. ,,Mag ik grof zijn? Ik vind het echt bullshit. Examinatoren zijn goed getraind, dus die willen in mijn ogen gewoon langer pauze houden. Een leerling krijgt niet eens een kans. Ik snap wel dat je het examen afbreekt als je brokken maakt, maar nu al denk ik soms: sorry hoor, dit slaat nergens op. Wij zitten vanaf het begin bij de leerlingen, dus wij weten echt wel of iemand kan rijden."
Ook Hassan biedt spoedpakketten aan, maar raadt leerlingen af om daarna al examen te doen. ,,Gemiddeld slagen leerlingen bij ons na 40 tot 45 lessen. We hebben pakketten vanaf 15 lessen, maar die zijn vooral bedoeld voor jongeren die er speciaal voor sparen en die het in etappes doen. We laten nooit iemand na 25 lessen afrijden."
Pak rijschoolhouders aan
Wat Hassan betreft zou het CBR er beter aan doen om de rijschoolhouders zelf aan te pakken. Hassan: ,,We moeten nu om de vijf jaar bijscholen en doen dan een rijles met iemand die al zo'n tien jaar een rijbewijs heeft. Dat slaat natuurlijk nergens op. Er zijn heel veel mensen op de weg die geen rijles zouden moeten geven."
Brauers sluit zich daarbij aan: ,,Het is nu vooral een examentraject in plaats van een opleidingstraject. Je kunt tegenwoordig via een online cursus rijschoolhouder worden. Wij vinden dan ook dat die instroom naar een hoger niveau moet, want de toelatingseisen zijn nu te laag. En zolang je alleen maar regels hebt en geen goede handhaving, schiet het niet op. Daar is uiteindelijk de eerlijke, hardwerkende rijschoolhouder de dupe van."
Te vroeg
Verantwoordelijk minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) legt de verantwoordelijkheid bij de rijscholen. ,,Die cijfers laten zien dat er veel te veel mensen te vroeg examen doen. Het is belangrijk dat rijscholen ze pas op laten gaan als ze er klaar voor zijn." Ze is blij met de maatregel. ,,Bestuurders die echt gevaarlijk gedrag vertonen hebben meer lessen nodig."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
‘Ga niet met de hogedrukspuit over het terras met groene aanslag’
Last van algen op tegels, schutting en bloempotten in de tuin? Wacht even met de hogedrukspuit, zegt hovenier Bert Moelee van De Tuinexpert. Hij heeft een betere oplossing. -
PREMIUM
Ze moesten een lening afsluiten om op tv te komen: het succes van Ernst, Bobbie en de Rest
Ze stonden vaker in Ahoy dan zanger Lee Towers. Erik van Trommel en Gert-Jan van den Ende hoeven nauwelijks te acteren als ze de rollen spelen van het duo Ernst en Bobbie. Achter de typetjes zit geen megabedrijf als Studio 100, die bedachten ze zelf. 25 jaar na de eerste uitzending op televisie zijn ze het nog lang niet zat: ,,Laat ons lekker kinderprogramma’s maken.’’Den Haag -
PREMIUM
Kat-en-muisspel tussen politie en Extinction Rebellion: ‘Agenten worden er moedeloos van’
Klimaatactivisten van Extinction Rebellion willen eind mei wéér op de A12 in Den Haag demonstreren, voor de zevende keer. Houdt dit ooit nog op? ,,We zitten in een surplace en moeten daaruit voordat het een keer echt misgaat.” -
PREMIUMEnergierekening
Robert: ‘Afgelopen jaar verbruikten we 21.000 kWh aan stroom en wekten we 18.900 kWh op’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Robert Schrijvers (53) uit Maria Hoop in Limburg. -
PREMIUM
Slowaak Lukas liet 6-jarig zoontje in kou en volle zon muziek maken op straat, om zelf meer te verdienen
Lukas O. (26) nam zijn zoontje mee uit Slowakije voor een rit van honderden kilometers. Om hem een uur in de volle zon en anderhalf uur in de kou te laten trommelen. Zodat hij in Gouda en Den Haag meer geld kon ophalen als straatmuzikant.Den Haag, Gouda, Reeuwijk-Dorp
-
Eindelijk gaat de lentezon schijnen, ook paasweekend veelbelovend
Mensen die snakken naar de lentezon, krijgen eindelijk waar ze zo naar verlangen. Het natte weer laten we na zaterdag achter ons. Vanaf zondag komt de zon om de hoek kijken. -
-
-
eigen tuin eerst
Plant nu een vlinderstruik in je tuin voor meer bijen en vlinders
Meer vlinders in je tuin? Met een paar vlinderstruiken heb je dat zo voor elkaar. Nu is de ideale tijd om ze te planten. Tuingoeroe Romke van de Kaa heeft een paar mooie exemplaren voor je uitgezocht. -
Meisje rijdt examencentrum binnen tijdens afleggen rijexamen
Een 17-jarige Amerikaanse tiener heeft mogelijks het slechtste rijexamen ooit afgelegd. Toen het meisje woensdag in Buffalo, Minnesota, haar rijexamen wilde afleggen, zette ze de auto per ongeluk in ‘drive’ in plaats van in zijn achteruit. Ze crashte in het examencentrum.