Ruim 1200 keer ingegrepen na Whatsapp-alert treinreizigers
videoDe politie of de NS-beveiliging zijn sinds treinreizigers landelijk veiligheidsmeldingen via WhatsApp of sms kunnen doen, ruim 1200 keer opgeroepen. De alarmeringsfunctie werd in totaal 2485 keer gebruikt, meldt de NS.
Op 1 mei vorig jaar voerde de NS Whatsapp/sms-alert landelijk in, na een eerdere proef in Zuid-Oost Nederland, die op verzoek van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) werd gehouden. ,,Juist door corona was de behoefte aan de alert extra groot. We kregen minder reizigers, waardoor stations en treinen rustiger waren. Dat kan minder prettig aanvoelen. Dit was het logische moment om de alert landelijk in te voeren”, aldus lid van de raad van bestuur van NS, Eelco van Asch.
Reizigers kunnen zich via het speciale nummer 06-13181318 melden als ze zich onveilig voelen of overlast ervaren. De treinreizigers krijgen dan contact met de meldkamer van de NS, die bekijkt bij elke melding of er actie nodig is.
Sinds de start van de pilot gingen de meeste meldingen, 446 in totaal, over het overtreden van huisregels. Op de tweede plek staat onenigheid tussen reizigers of het lastigvallen van reizigers, met 300 meldingen. Bedelen in de trein werd 251 keer gemeld. Van alle meldingen gingen er 26 over corona, zoals het niet dragen van een mondkapje.
Volgens Van Asch vindt de NS het belangrijk dat reizigers zich veilig voelen. ,,Daarvoor moeten ze eenvoudig een beroep op ons kunnen doen. Het verbetert niet alleen de veiligheidsbeleving van onze reiziger, het geeft ons ook belangrijke informatie over op welk station of traject vaker overlast is.”
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMWaarvan Akte
Met kneepjes passen we zijn testament aan, drie dagen later krijg ik bericht van zijn overlijden
-
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
PREMIUM
Waarom dit huis 86 kijkers heeft, terwijl anderen hun huis nauwelijks kwijtraken: ‘Dit is een signaal’
De knusse Bultkroos 20 in Zwolle heeft 86 aanmeldingen voor kijkers, in een tijd dat sommige kopers hun huizen aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Prijs voor het stulpje in een nieuwbouwwijk, van 89 vierkante meter: drie ton. Wat maakt dit huis nu juist zo populair? ,,Dit is een signaal naar de gemeente: er moeten meer betaalbare, kleinere huizen bijgebouwd worden.”Zwolle -
Advocaat Inez Weski komt op vrije voeten: ‘Impact van aanhouding groot’
Inez Weski komt vrij. De hechtenis van de Rotterdamse advocate, die anderhalve maand vastzat, wordt opgeheven. Er is geen grond meer om haar langer vast te houden, laat de rechtbank van Rotterdam donderdagmiddag weten. -
PREMIUM
‘I am hungry, God bless you’: waarom we ons ongemakkelijk voelen bij bedelaars
Winkelend publiek en ondernemers in de Utrechtse binnenstad ergeren zich groen en geel aan de hoeveelheid bedelaars op straat. Ze vragen om een bedelverbod, net als in Rotterdam en Den Haag, maar daarvan wil Utrecht niets weten.Utrecht
-
PREMIUM
Nietsvermoedend fietste Henk naar zijn werk, tot een ‘terrorbuizerd’ klauwen in zijn hoofd zette
Hoogland -
-
-
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
PREMIUM
Véél minder treinreizigers, maar agressie en geweld tegen NS-medewerkers daalt nauwelijks
Het aantal zware incidenten van agressie en geweld in de treinen en op stations is ondanks veel minder reizigers nauwelijks gedaald. Het aantal NS-medewerkers dat met agressie te maken kreeg en gewond raakte, steeg zelfs. Dat blijkt uit de sociale veiligheidscijfers van NS over 2020.