Volledig scherm
Reizigers stappen op de trein op Rotterdam Centraal. © ANP

Ruim negentig procent van de NS-reizigers kwam op tijd aan in 2019

De NS heeft de punctualiteit dit jaar op historisch hoog niveau gehouden. Reizigers kwamen in 92,6 procent van de ritten met minder dan vijf minuten vertraging aan op de plaats van bestemming. Wel moesten reizigers ten opzichte van vorig jaar iets vaker staan.

Ruim 90 procent van de treinen kwam afgelopen jaar met minder dan vijf minuten vertraging aan op de plaats van bestemming. Dat blijkt uit de eindejaarprognose van NS. Daarmee handhaaft NS het record van afgelopen jaar.
De cijfers van de hogesnelheidslijn (hsl) zijn minder goed. Gemiddeld is 83,4 procent van de binnenlandse reizigers via de hsl op tijd. Toch ziet NS ook hier verbetering. Een softwareprobleem zorgde begin dit jaar voor een ‘forse dip',  vertelt een woordvoerder, maar dat probleem is opgelost. In de cijfers zit dan ook een stijgende lijn: van 77 procent in januari naar 86 procent in september.

De problemen op de hsl komen vooral voor wanneer intercity's overgaan van het gewone spoor naar de hsl, die zowel een andere spanning op de bovenleiding heeft als een ander beveiligingssysteem. De nieuwe treinen die NS heeft besteld, zijn specifiek gemaakt om over de hsl te rijden. De eerste komen aan in 2021 en de verwachting is dan ook dat de punctualiteit verder zal verbeteren.

Staan

Het aantal reizigers is afgelopen jaar flink gegroeid ten opzicht van 2018. NS vervoerde dit jaar gemiddeld 1,3 miljoen reizigers per dag, 14 procent meer dan vijf jaar terug. Die reiziger moest wel vaker staan. De NS verwacht dat de zitplaatskans in de spits in 2019 uitkomt op 94,8 procent, in 2018 was dit 95,1 procent. 

Roger van Boxtel, directeur van NS, is blij met de cijfers over 2019. ,,NS heeft de prestaties afgelopen jaren fors verbeterd. Dat is in de eerste plaats goed nieuws voor onze reizigers, maar ook een compliment waard aan iedereen bij de organisatie. De opgave voor de komende jaren is om de toenemende groei op het spoor op te vangen en om de hele reis van deur tot deur verder te verbeteren zodat meer mensen voor het openbaar vervoer kiezen.’’

  1. WO in Actie luidt noodklok over structureel overwerk op universiteiten, doet melding bij inspectie

    WO in Actie luidt noodklok over structu­reel overwerk op universi­tei­ten, doet melding bij inspectie

    Hoogleraren, docenten en ondersteunend personeel bij universiteiten werken gemiddeld 12 tot 15 uur per week langer dan hun contract voorschrijft, zonder dat ze daarvoor worden betaald. Volgens WO in Actie dreigt de toppositie van Nederlandse universiteiten in gevaar te komen. De universitaire actiegroep meldt dat structurele overwerk samen met vakbonden FNV en AOb vandaag bij de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
  2. Gedupeerde kinderopvangtoeslag: ‘Ik wil Rutte zeggen: we laten het er niet bij zitten’
    PREMIUM

    Gedupeerde kinderop­vang­toe­slag: ‘Ik wil Rutte zeggen: we laten het er niet bij zitten’

    Tweehonderd ouders die door de fiscus als fraudeur werden afgeschilderd in de rel om de kinderopvangtoeslag gaan vandaag in gesprek met premier Rutte en minister Hoekstra (Financiën). Steve Kuipers uit Almelo is één van hen. Hij kan nog steeds niet bevatten dat het zo misging met de kinderopvangtoeslag.,,Als je mij vijf jaar geleden had gezegd dat we nu bij de minister-president zitten vanwege kinderopvangtoeslag, dan had ik je voor gek verklaard. Het blijft bizar dit!”