Volledig scherm
Yannick Frijns overleed een dag na de aanrijding aan haar verwondingen. © Privéfoto

Taakstraf voor Texelse ‘onvoorzichtige’ automobilist na dodelijk ongeval met 21-jarige Yannick uit Geldrop

Het gerechtshof in Amsterdam heeft de Texelse Pamela H. (28) in hoger beroep een taakstraf van 120 uur en een voorwaardelijk rijverbod van een jaar opgelegd voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval op Texel. Daarbij kwam in maart 2016 de 21-jarige Yannick Frijns uit Geldrop om het leven.

De kwestie wekte destijds veel beroering, omdat H. achter het stuur zou hebben zitten appen toen het ongeval gebeurde. Het Openbaar Ministerie (OM) eiste om die reden celstraf toen de zaak in 2017 bij de rechtbank in Alkmaar speelde. ,,Ze is zeer onvoorzichtig en onoplettend geweest”, aldus de aanklager. ,,Daarmee heeft ze onvoorstelbaar leed veroorzaakt.’’

Volgens de rechtbank, die 120 uur taakstraf en een deels voorwaardelijk rijverbod oplegde, viel echter niet te bewijzen dat de vrouw achter het stuur met haar mobiel in de weer was geweest. Zelf beweerde H. dat is gestopt om het appje te versturen. Pas toen ze verder reed, gebeurde het ongeluk, waarbij Yannick die met haar vriendin op de weg fietste omkwam.

Het OM geloofde niet dat de vrouw is gestopt om te appen en eiste 6 maanden cel. ,,Ze is niet gestopt, en heeft de verleiding niet kunnen weerstaan achter het stuur toch berichten te gaan versturen’’, was de lezing. In de beroepszaak schrapte het OM het appen wel uit de aanklacht. De aanklager vond wel dat de vrouw vanwege onvoorzichtig rijgedrag moest worden veroordeeld voor dood door schuld. Volgens het hof ontbrak daarvoor echter bewijs.

  1. Te hard rijden, smartphones en alcohol: meer verkeersongelukken door minder politiecontrole

    Te hard rijden, smartpho­nes en alcohol: meer verkeerson­ge­luk­ken door minder politiecon­tro­le

    Het aantal verkeersongelukken is de afgelopen vijf jaar toegenomen. Dat komt vooral doordat automobilisten te snel rijden, afgeleid zijn (door smartphones) of alcohol op hebben. Bij de ongelukken vielen ook meer doden, blijkt uit het vandaag uitgekomen rapport van de stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Een logische verklaring voor het gedrag van bestuurders is de afname van de handhaving van verkeersregels door de politie, aldus het onderzoeksinstituut.