Volledig scherm
PREMIUM
Voormalig minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen onthulde het 130 kilometerbord bij de invoering van die snelheid op de Nederlandse snelwegen in 2012 © ANP

Terug naar 100: dat gaat zomaar niet

Het klinkt eenvoudig, overdag maximaal 100 kilometer per uur op de snelweg, maar er komt meer bij kijken dan gedacht. Zo onderzoekt het Openbaar Ministerie (OM) of er meer snelheidscontroles nodig zijn. Verder moeten 1200 verkeersborden aangepast worden.

Quote

Het gaat om 1200 borden van 120 en 130 km langs Nederland­se snelwegen

HR Groep, grootste verkeersbordenfabrikant in Nederland

Enkele uren na de officiële bekendmaking van de lagere maximumsnelheid is er vooral veel onduidelijk. Ja, we mogen het gaspedaal straks minder hard intrappen, maar Rijkswaterstaat weet nog niet per wanneer. ,,We gaan eerst een planning maken”, zegt woordvoerster Ursula Neering.

Ze wijst erop dat een groot aantal verkeersborden langs de snelwegen moet worden aangepast. ,,Maar hoeveel borden betreft het, hoe lang is de levertijd, kunnen ze snel geplaatst worden? Al dat soort zaken moeten we inventariseren”, aldus de woordvoerster. Rijkswaterstaat, dat de lagere maximumsnelheid ook op de matrixborden boven de snelwegen zal communiceren, verwacht over enkele weken de datum bekend te maken.

  1. Kritiek op Europese Commissie: ‘Green Deal blijft dweilen met de kraan open’

    Kritiek op Europese Commissie: ‘Green Deal blijft dweilen met de kraan open’

    De zogeheten ‘Green Deal’ van de Europese Commissie gaat milieuorganisaties niet ver genoeg. Greenpeace noemt de plannen die Brussel heeft om de EU te verduurzamen onvoldoende en te vaag. Volgens Milieudefensie houdt de commissie nog te veel taboes in stand. ,,Meer CO2-belasting heffen en intussen doorgaan met het uitdelen van tientallen miljarden subsidies voor olie, gas en kolen is dweilen met de kraan wagenwijd open’’, meent directeur Donald Pols.