Vliegmaatschappijen bewuster van risico's na MH17, maar het kan nóg beter

Luchtvaartmaatschappijen zijn zich sinds de ramp met vlucht MH17 bewuster van de risico’s die gepaard gaan met vliegen boven conflictgebieden. Maar landen of staten die te maken hebben met een gewapend conflict op hun grondgebied, hebben nog nauwelijks iets veranderd in hun luchtruimbeheer. 

Dat is een aandachtspunt, concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het vandaag verschenen aanvullend onderzoek over vliegen boven conflictgebieden.

Aanleiding voor het onderzoek is vliegramp uit 2014 met het toestel van Malaysia Airlines. Deze vlucht was opgestegen in Amsterdam en werd onderweg naar Kuala Lumpur in de zomer van 2014 door een Buk-raket uit de lucht geschoten boven het oosten van Oekraïne, waar een oorlog woedde. Alle 298 inzittenden kwamen om het leven, onder wie 196 Nederlanders.

De OVV heeft onderzocht in hoeverre onder meer overheden en luchtvaartmaatschappijen de aanbevelingen uit het rapport uit 2015 hebben overgenomen. Er wordt niet langer op voorhand van uitgegaan dat een opengesteld luchtruim boven een conflictgebied ook veilig is. Ook geven sommige luchtvaartmaatschappijen aan eerder te besluiten om niet over een bepaald gebied te vliegen als daar geen duidelijke informatie over beschikbaar is.

Verschillen

De onderzoeksraad ziet wel dat de werkwijze, informatiepositie, het land van herkomst en de risico’s die worden geaccepteerd, verschillen per maatschappij. ,,Hierdoor verschilt ook het uiteindelijke besluit per luchtvaartmaatschappij - variërend van de hoogte waarop wordt gevlogen tot aan het besluit om wel of niet over een bepaald gebied te vliegen’’, schrijven de onderzoekers. Ook is het niet overal ter wereld vanzelfsprekend dat vliegtuigmaatschappijen en landen elkaar informeren over (mogelijke) dreigingen. ,,Dat is wel essentieel.’’

Verder leggen luchtvaartmaatschappijen onvoldoende verantwoording af over de door hen gevlogen routes. ,,Het publiceren van details over gekozen vliegroutes is niet eenvoudig, vanwege de gevoeligheid van de informatie en de complexiteit van de afwegingen. Dat laat onverlet dat luchtvaartmaatschappijen kunnen zoeken naar een manier om verantwoording af te leggen over gemaakte keuzes.’’

Volledig scherm
Een stuk van de MH17 na de crash n Oekraïne op 17 juli 2014. © AFP