'Zorg voor knop waardoor bolderkar automatisch tot stilstand komt'
De elektrische bolderkar Stint is onder kinderdagverblijven in trek als vervoersmiddel. Maar na het ongeluk in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen, zijn er vragen over de veiligheid. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat het toelatingsproces voor Stints tegen het licht houden. Een verkeerskundige oppert de optie van een speciale stopknop.
Meerdere opvangorganisaties laten hun Stints stil staan tot er over de toedracht van het ongeval meer duidelijk is. Adriaan Walraad, die verkeersveiligheid doceert aan Hogeschool Windesheim Flevoland, snapt dat. Hij vindt het een potentieel riskant vervoersmiddel. ,,Je kunt tien kinderen vervoeren in de Stint, een open bak. Dat kan prima, maar dan moet je wel nadenken over op welke plek je 'm gebruikt. Ik zie geen bezwaar in gebruik in een woonwijk, een 30-kilometer-zone of vrijliggend fietspad, maar op een weg waar 50 kilometer of harder gereden mag worden, is de Stint gevaarlijk. Wat als er een vrachtwagen tegenaan botst? Ik zou er ook geen spoorwegovergang mee willen oversteken'', zet Walraad.
Overigens stelt de verkeerskundige dat als dit ongeluk met een auto was gebeurd, het 'net zo ernstig' zou zijn geweest. ,,Maar we kunnen wel kijken naar hoe het veiliger kan. Een ongeluk komt nooit door één oorzaak, het is altijd een samenloop van omstandigheden. Als je een van de factoren eruit haalt, gebeurt het ongeluk niet. Als ze niet over een spoorwegovergang waren gereden, had het ding misschien tegen een paaltje tot stilstand gekomen. Hetzelfde geldt voor als er een dodemansknop op had gezeten, waardoor het ding automatisch tot stilstand komt als de bestuurder eraf springt.''
Gevaarlijk
De elektrische bolderkar werd door Veilig Verkeer Nederland in april van dit jaar nog gevaarlijk genoemd. Bestuurders zouden vaak niet vaardig genoeg zijn om deze voertuigen te besturen. De Stint valt volgens de verkeersregels in de categorie 'bijzondere bromfiets', en iedereen die minimaal zestien jaar is, mag ermee rijden. De leverancier verzorgt wel trainingen, maar die worden niet door iedereen netjes gevolgd. ,,Het is een redelijk grote bak, daarmee stuur je niet zo makkelijk als met een gewone fiets. Je moet er wel even mee geoefend hebben voordat je op pad gaat'', zegt José de Jong van Veilig Verkeer Nederland.
Bij de toelating in 2012 is de Stint gekeurd door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). ,,In 2007, toen de Segway zijn intrede deed, hebben we gekeken hoe we dit soort nieuwe vervoersmiddelen konden toelaten op de openbare weg'', zegt Emrys Dijkhuis-Reuvers van het ministerie van Infrastructuur.
Er waren nog geen Europese regels, en die zijn er nog steeds niet. ,,Volgens de beleidsregel die we toen hebben opgesteld vragen we om veel informatie van de fabrikant of importeur. De RDW controleert de technische veiligheid, en ook moet onderzocht worden hoe het voertuig zich op de openbare weg gedraagt. Dat onderzoek wordt bijvoorbeeld uitgevoerd door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.''
Effect
Hoe zo'n test precies in zijn werk gaat, kon de woordvoerder van het ministerie vanmiddag nog niet vertellen. De SWOV verwijst naar het ministerie, omdat zij de onderzoeken in haar opdracht doen. In een rapport uit 2013 schrijft de stichting dat het 'moeilijk in te schatten is' wat het effect is van nieuwe voertuigen als de Stint en Segway op de verkeersveiligheid.
Overigens is dit het eerste noemenswaardige ongeval met de Stint. De belangenvereniging voor ouders vindt daarom dat er niet te snel moeten worden geoordeeld over de veiligheid. In juni 2017 raakte een Amsterdamse postbode te water met zijn Stint, toen hij tijdens een training per ongeluk het gas in plaats van de rem indrukte. In september 2015 belandde in Wateringen zo'n elektrische bolderkar met drie kinderen en een begeleidster in het water. Een van de kinderen zou aan het stuur hebben getrokken, waardoor de leidster de macht over het stuur verloor. Bij een bso in Amsterdam liep een kind vorig jaar een bult op zijn hoofd op door een niet nader omschreven Stint-ongeval.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met video
De moordenaar van Els Borst blijft nog minimaal twee jaar in tbs: ‘Behandeling nog lang niet klaar’
Dat zielige hoopje mens dat totale onzin zat uit te kramen. Toen Bart van U., moordenaar van oud-minister Els Borst en zijn eigen zus Loïs, ooit voor het eerst voor de rechter verscheen, leek hij totaal de weg kwijt, ontoerekeningsvatbaar. Toch kreeg hij uiteindelijk acht jaar cel en tbs. In dat laatste regime zit hij nu twee jaar en moest de rechter vandaag besluiten of daar minimaal twee jaar bij zou komen. De rechtbank besloot daar net toe: ‘De behandeling is nog lang niet klaar'. -
‘Gokkers slecht beschermd op Nederlandse goksites’
Gokwebsites als Toto, Kansino en Betcity schieten ernstig tekort met hun wettelijke gokbescherming. Nederlanders kunnen moeiteloos tienduizenden euro’s per maand verliezen, ook op overheidsgoksites, meldt het journalistieke onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV). -
Inspectie: Gebrek aan langetermijnvisie belemmert werk politie
De politie kan haar werk niet goed doen omdat het ontbreekt aan een visie voor de lange termijn, stelt de Inspectie Justitie en Veiligheid. Door het gebrek daaraan ontstaan problemen met opsporing, komen wijkagenten amper aan hun werk toe en functioneren speciale afdelingen onvoldoende. -
Ophef over antihomoverklaring haalt niets uit: meer reformatorische scholen wijzen homohuwelijk af
Ondanks de ophef over de antihomoverklaring van reformatorische basisscholen twee jaar geleden, is er weinig veranderd. In hun meest recente onlineschoolgidsen en identiteitsprofielen keuren 36 van de 161 scholen seksuele relaties tussen twee mensen van hetzelfde geslacht nog steeds af. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt?
-
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda. -
Wat vieren we op Hemelvaartsdag?
In het voorjaar staan er regelmatig vrije dagen op de agenda, dankzij een handjevol nationale feestdagen. Op 26 mei is Hemelvaartsdag aan de beurt, maar wat vieren we dan eigenlijk? En wat kan je doen op deze lentedag?