Omwonenden: ‘Verbreding Keulsebaan Boxtel niet meer nodig door meer thuiswerken’
DEN HAAG/BOXTEL – Hopeloos achterhaald. Zo noemen tegenstanders de plannen voor de verbreding van de Keulsebaan in Boxtel. De plannen zijn gebaseerd op sterk verouderde verkeersprognoses, erkende ook de gemeente woensdag tijdens een zitting bij de Raad van State.
Cerberus Persbureau, Maartje SpieksmaBron:BD
Omwonenden van de Keulsebaan in Boxtel deden woensdag hun beklag bij de Raad van State over het verbreden van de weg. Ze hopen dat deze hoogste bestuursrechter het bestemmingsplan zal torpederen, of op zijn minst terugstuurt naar de tekentafel van het gemeentehuis.
Een groot aantal tegenstanders woont langs of vlakbij het wegtracé en vreest straks met onnoemelijke verkeersoverlast en herrie te worden opgezadeld. Anderen vinden het zonde dat de verbreding een deel van hun land of percelen opslokt, dan wel natuurgebied aantast.
Tijdens de zitting legde Raad van State de gemeente Boxtel flink over de knie. Die moest uiteindelijk erkennen dat de meeste prognoses gebaseerd zijn op cijfers van verkeerstellingen uit 2015. Een woordvoerder van de omwonenden zei dat er de afgelopen zeven jaar toch wel het een en ander is veranderd.
,,Ook na de Covid-pandemie zal een groot deel van de mensen zo veel mogelijk thuis blijven werken, omdat ze geen zin meer hebben elke dag in de file te staan. Die maatschappelijke ontwikkeling is helemaal niet in de onderzoeken van de gemeente meegenomen. Die trekt alleen maar prognoses uit 2015 door. Als je van de laatste verkeerscijfers zou uitgaan, is een verbreding helemaal niet nodig.”
Flessenhals
Een andere tegenstander wees erop dat het weinig zin heeft om het aantal rijbanen te verdubbelen omdat de Keulsebaan bij de spooronderdoorgang een tweebaansweg blijft en daarmee een flessenhals wordt. ,,Dan staat er straks op een andere plek file.”
Hoe dichter je bij de spooronderdoorgang komt, hoe meer verkeer al is afgeslagen richting het centrum
Een woordvoerder van de gemeente
Een gemeentewoordvoerder legde uit dat daar rekening mee is gehouden door de rotondes verder naar het oosten richting snelweg te verschuiven. ,,De Keulsebaan is natuurlijk het drukst bij de afslag van de A2. Hoe dichter je bij de spooronderdoorgang komt, hoe meer verkeer al is afgeslagen richting het centrum van Boxtel. En omdat het stuk weg tussen de laatste rotonde en de spoorpassage straks langer is, zal daar niet veel file meer zijn.”
Tegenstrijdige argumenten
De tegenstanders geloofden er weinig van. Ook de Raad van State had af en toe moeite om chocola te maken van de argumenten en cijfers die de gemeentewoordvoerders naar voren brachten.
Volgens één van hen is de verbreding van de Keulsebaan onder meer nodig om meer verkeer uit het centrum van Boxtel naar de randwegen te trekken. Maar dat leek weer in tegenspraak met de verwachting dat het meeste verkeer vanaf de A2 al snel richting centrum tuft.
Donderdag wordt de rechtszaak voortgezet. De uitspraak volgt over enkele weken.
Kijk hier naar onze meest bekeken video's
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.