Volledig scherm
De A67 ter hoogte van de High Tech Campus. © René Manders

A67: Een dichtgeslibde slagader

A67: introductieVaste prik in de verkeersinformatie: langzaam rijdend of stilstaand verkeer op de A67 tussen Someren en Leenderheide. Of tussen Venlo en Asten. Of tussen de Belgische grens en De Hogt. De slagader van Zuid-Oost Brabant is dichtgeslibd. 

Het is wachten op de verbreding van de A67, maar voorlopig zit er niet meer in dan een uitbreiding tot tweemaal drie banen tussen Leenderheide en Geldrop. Tot groot verdriet van de gemeenten Someren en Asten en natuurlijk de vele weggebruikers. Want het wordt alleen maar drukker de komende jaren.

Verbinding Antwerpen met Ruhrgebied

In de jaren zestig werd de A67 (toen nog E3 genaamd) aangelegd als doorgaande route voor vrachtverkeer. De weg verbindt de haven van Antwerpen met het Ruhrgebied. Tegelijkertijd zorgde de A67 voor een betere verbinding voor de dorpen van de Kempen en de Peel. 

Geleidelijk aan nam het verkeer toe. Vooral in de afgelopen jaren ging het hard. Er kwamen op- en afritten bij, zoals bij het Kempisch Bedrijven Park in Hapert en de High Tech Campus in Eindhoven-Zuid. 

Ontsluiting ASML

De volgende nieuwe aansluiting is die van Oeienbosch (‘Veldhoven-Zuid’). Daar moet de nieuwe N69 straks uitkomen op de A67. Die weg moet het drukke verkeer weghalen uit Valkenswaard, Aalst en Waalre. Verder dient het nieuwe punt als ontsluiting van verkeer voor het almaar groeiende ASML, de nieuwe bottleneck, zo wordt gevreesd.

Ondanks de grote drukte is de A67 niet onveiliger dan de meeste andere snelwegen met tweemaal twee rijstroken. Dit blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat. 

Het gevoel zegt wat anders, maar dat komt meer voort uit de gevolgen die een ongeval op de A67 heeft: er hoeft maar iets te gebeuren, of het verkeer staat urenlang stil.

Hoog tijd om deze weg eens onder de loep te nemen.

Meer lezen over de A67?

Historie: De A67, in de beginjaren E3 geheten, was helemaal niet bedoeld om de regio Eindhoven ten dienste te zijn. Verre daarvan zelfs. De E3/A67 was vooral een transitroute, met name aangelegd voor vrachtvervoer. Dat dat het eigenlijke startdoel van de weg was, hebben velen nu allang niet meer in de gaten.

Economisch belang: De A67 is als een economische aorta voor veel bedrijven in deze regio. Maar dan wel eentje die langzaam dichtslibt. En dat kost klauwen vol geld.

Ongevallen: Het beeld dat veel mensen van de A67 hebben - een overbelaste, onveilige weg waar het door alle ongevallen vaker stilstaat dan doorrijdt - verdient enige bijstelling. 

Controle: Met tientallen camera’s en ontelbare ‘lussen’ in het asfalt houdt Rijkswaterstaat dagelijks de A67 in de gaten.

Natuur: Wie er dagelijks overheen zoeft, in beslag genomen door het drukke verkeer, in gedachten verzonken, realiseert het zich vaak niet. Maar de A67 loopt door prachtige natuur aan weerszijden van de weg. Bossen, heide en vennen in Kempen, Groote Heide, Strabrechtse Heide en De Peel.

Truckstop: Eenzame chauffeur uit Litouwen op de truckstop Nobis naast A67.

Buren: De Helenaveense familie Fleuren woont al bijna een halve eeuw met hun 130 koeien op steenworp afstand van de A67.

Persoonlijk relaasInvoegen op de A67: vragen om ramp

Ook vluchteling reist via A67

De A67 blijkt zo nu en dan ook te worden gebruikt door mensensmokkelaars en vluchtelingen. De afgelopen jaren stuitte de politie diverse malen op mensen uit Irak, Iran, Eritrea en andere landen, die in vrachtwagens waren geklommen in de hoop en verwachting dat deze naar Engeland zouden doorrijden.

De grootste groep werd in oktober 2018 aangetroffen: 38 Irakezen hadden hun toevlucht gezocht in een provisorisch tentenkampje ter hoogte van Bladel, ten noorden van de A67. De mensen waren onderweg naar Engeland, verklaarden zij tegenover de politie. De groep werd overgebracht naar het azc in Budel.

Een halfjaar daarvoor trof de politie een groep van negentien Irakezen aan in een bestelbusje bij tankstation De Beerze. Ook deze groep was onderweg naar Engeland.  Eind 2017 stuitte de Belgische politie op een Iraakse familie, bivakkerend in het leegstaande douanekantoor, net over de grens bij Postel. Een maand eerder deed een Portugese trucker op het tankstation bij Bladel een schokkende ontdekking toen hij in zijn koelwagen elf verstekelingen uit Irak en Iran aantrof.  

Een enkele keer worden ook de mensensmokkelaars zelf betrapt. Vorig jaar stond een Irakees voor de rechter die in september 2018 na een wilde achtervolging op de A67 door de marechaussee in Waalre werd aangehouden, op verdenking van mensenhandel. In zijn auto trof de marechaussee zes vluchtelingen aan. De man kreeg 42 maanden cel. 

Volledig scherm
Elf vluchtelingen aangetroffen in vrachtwagen langs A67 bij Bladel (archieffoto 2017). © Bert Jansen