Volledig scherm
Dagelijks 290 vrachtwagens en bestelauto's in de spit op Brabantse wegen. 23 Brabantse bedrijven hebben dat weten te realiseren. © foto Peter Hilz

Bedrijven proberen Brabantse snelweg rustiger te maken: nu al elke dag 290 vrachtwagens minder in spits

DEN BOSCH - Dagelijks rijden er 290 vrachtwagens en bestelbussen minder tijdens de ochtend- en avondspits op de Brabantse wegen. Dat hebben 23 regionale bedrijven weten te realiseren. Zij werden daartoe uitgedaagd in het kader van het  project 'Logistiek in Brabant'. 

Doel van dit project was om zoveel mogelijk vrachtauto's structureel uit de ochtend- en/of avondspits te halen en daardoor grote wegen als A16, A58, A2, A59 te ontlasten.

Aan het project hebben in totaal 23 bedrijven meegedaan, waaronder onder meer Raben Nederland in Oss, Kivits uit Drunen, P&M Express uit Tilburg, GVT Transport & Logistics in Tilburg, Van den Heuvel uit Uden Gebroeders van Eijk uit Asten en Van Gompel Logistics uit Bladel. 

's Avonds en 's nachts

Zij hebben het logistiek proces verbeterd en kregens subsidie wanneer zij aantoonbaar minder in de spits reden. Veel gekozen oplossingen zijn avond- en nachtlevering of trailers 's nachts laten bezorgen of ophalen. 

Het project Logistiek in Brabant (een samenwerking tussen de gemeente Tilburg, Breda, Eindhoven, Helmond, provincie, TLN en evofenedex) is deze zomer afgerond. Volgens de Tilburgse wethouder Mario Jacobs heeft het samenwerkingsproject goede resultaten opgeleverd. ,,Door ons mobiliteitsgedrag aan te passen, zorgen we samen voor een beter bereikbare provincie. Dit is een mooi resultaat, maar het kan zeker nog beter. 

Vier ritten

Sanders Fritom, een Udens transportbedrijf met 55 eigen vrachtauto's en een dagelijkse inhuur van zo'n veertig wagens, deed mee aan het project. Volgens projectleider Kevin van Lieshout is het resultaat tevredenstemmend. In samenspraak met een grote klant bezorgt Sanders Fritom met een verlengde vrachtwagen trailers, die daar overdag blijft staan om geladen of gelost te worden. De vrachtwagen bezorgt vervolgens klanten in die regio en haalt 's avonds de trailer weer op. Van Lieshout: ,,Dat scheelt iedere dag vier ritten met voorheen."