Familie woont al 48 jaar tegen A67 aan: ‘Wij zouden die E3 voor geen goud willen missen’
A67: burenDe Helenaveense familie Fleuren woont al bijna een halve eeuw met hun 130 koeien op steenworp afstand van de A67. ,,We houden van het geroezemoes.”
Thij Fleuren schenkt koffie in en wijst naar buiten. Daar, zo’n 75 meter verderop, ligt de enige ‘buurman’ van de familie: de A67. Het melkveebedrijf van de Fleurens staat midden in het buitengebied van Helenaveen, op een haar na verwijderd van de grens met Limburg. Ze worden enkel omringd door weilanden en natuurgebied ’t Zinkske. ,,Toen we hier kwamen in 1972 was er helemaal niks. We hebben alles zelf opgebouwd. Ik zou hier nooit weg willen. Ik hou gewoon van die E3. Ja, zo noem ik ’m nog steeds.” Thij Fleuren lacht aanstekelijk. Hij is 73, net als zijn vrouw Mariet. Ze runnen de melkveehouderij samen met hun zoon Gerrit (37).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
A67: introductie
A67: Een dichtgeslibde slagader
Vaste prik in de verkeersinformatie: langzaam rijdend of stilstaand verkeer op de A67 tussen Someren en Leenderheide. Of tussen Venlo en Asten. Of tussen de Belgische grens en De Hogt. De slagader van Zuid-Oost Brabant is dichtgeslibd. -
PREMIUMA67: truckstop
Eenzame chauffeur op truckstop Nobis naast A67
Hij doet het werk niet voor zijn plezier. Mamertas Cesnauskas uit Litouwen is vrachtwagenchauffeur om vrouw en kinderen te kunnen onderhouden. -
PREMIUMA67: persoonlijk relaas
Invoegen op de A67: vragen om ramp
We gaan ook al even met elkaar, de A67 en ik. Sinds een jaar of vijf zie ik hem zelfs dagelijks en dan leer je leven met verrassingen. Zoals die Roemeense vrachtwagenchauffeur die mijn lage auto over het hoofd ziet. -
PREMIUMEconomisch belang
A67: economische aorta voor bedrijven, maar wel eentje die dichtslibt
De A67 is als een economische aorta voor veel bedrijven in deze regio. Maar dan wel eentje die langzaam dichtslibt. En dat kost klauwen vol geld. -
PREMIUMA67: controle
Verkeersleider kijkt op afstand mee naar A67
Met tientallen camera’s en ontelbare ‘lussen’ in het asfalt houdt Rijkswaterstaat dagelijks de A67 in de gaten. „In de spits zit de weg aan zijn maximale capaciteit.”
-
PREMIUMA67: natuur
Kwetsbare natuur en een overvolle A67: een lastig verbond
Wie er dagelijks overheen zoeft, in beslag genomen door het drukke verkeer, in gedachten verzonken, realiseert het zich vaak niet. Maar de A67 loopt door prachtige natuur aan weerszijden van de weg. Bossen, heide en vennen in Kempen, Groote Heide, Strabrechtse Heide en De Peel. Om maar een paar gebieden te noemen. -
PREMIUMA67: ongevallen
Adviseur Rijkswaterstaat: ‘A67 heeft slecht imago, maar dat is vooral gebaseerd op gevoel’
Het beeld dat veel mensen van de A67 hebben - een overbelaste, onveilige weg waar het door alle ongevallen vaker stilstaat dan doorrijdt - verdient enige bijstelling. -
PREMIUMA67: historie
A67 was vooral bedoeld voor het vrachtverkeer
De aanleg van de A67, in het begin E3, was in eerste instantie vooral bedoeld als transitroute tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. Foto’s uit die tijd laten een weg zien waarop amper auto’s rijden. Dat is nu, zoveel jaren later, wel anders.