Volledig scherm
De flitspaal aan de John F. Kennedylaan in Eindhoven. © Google

Met stip op één: deze Eindhovense flitspaal flitst de meeste boetes

De flitspaal aan de John F. Kennedylaan in Eindhoven flitste vorig jaar de meeste verkeersovertredingen bij elkaar in Noord-Brabant. 26.558 keer kwam er een hardrijder voorbij de flitspaal. Een goede tweede is de flitspaal aan de Ringbaan Oost in Tilburg, nabij de Caspar Houbenstraat. Daar werden 19.186 boetes uitgedeeld.

 In heel Nederland werden vorig véél minder automobilisten op de bon geslingerd dan in 2018. De politie constateerde 6,8 miljoen snelheidsovertredingen, ruim 900.000 minder dan het jaar ervoor. De oorzaak: meer files en populaire apps als Flitsmeister. Dit blijkt uit cijfers die het ministerie van Justitie en Veiligheid dinsdagmiddag bekend heeft gemaakt.

In Brabant werden door de 104 aanwezige flitspalen 493.226 boetes uitgeschreven. Het gros daarvan is voor rekening van hardrijders. Een kleine 32.000 automobilisten reden door rood en kregen daar een boete voor.

Trajectcontroles

Via trajectcontroles werden ruim 1,8 miljoen chauffeurs in 2019 op de bon geslingerd. Dat waren er in 2018 een kwart miljoen méér. De enige Brabantse trajectcontrole tussen Roosendaal en Bergen op Zoom was goed voor 43.712 bonnen.

Mobiele radarsets registreerden vorig jaar 1,4 miljoen snelheidsovertredingen. Dat zijn er beduidend minder (circa 156.000) dan het jaar ervoor.

Het ministerie heeft geen sluitende verklaring voor de daling, maar noemt meerdere factoren: de florerende economie speelt mee, waardoor het veel drukker op de weg is en er meer files zijn. Maar ook de immense populariteit van waarschuwingsapp Flitsmeister speelt mee. Deze maken snelheidscontroles veel minder effectief.

Bij de flitspaal aan de Leenderweg in Eindhoven wordt het vaakst door rood gereden.

‘Bestuurders worden gewaarschuwd waar flitspalen staan’

,,Het is drukker op de wegen, waardoor (te) hard rijden minder mogelijk is,” schrijft Justitie en Veiligheid. ,,Bovendien worden bestuurders gewaarschuwd en weten zij waar de flitspalen en trajectcontroles staan. Hierdoor houden ze zich op die plekken beter aan de maximumsnelheid.” Ook wegwerkzaamheden vormen mogelijk een factor: een aantal trajectcontroles en flitspalen stond hierdoor al dan niet tijdelijk uit.

Bekijk op onderstaande kaart hoeveel verkeersboetes zijn uitgedeeld in Nederland.