Volledig scherm
Noud en Annie Maas in de garage bij hun Lada. © Kees Martens/fotomeulenhof

Noud Maas: Ik ben 85 jaar, het is gewoon over met autorijden

MAARHEEZE - Het aantal meldingen van ouderen die ongelukken veroorzaken zal in de toekomst niet afnemen. Nederland vergrijst en dus neemt ook het aantal senioren in het verkeer toe. Bovendien blijven senioren tot op steeds hogere leeftijd mobiel. Veilig Verkeer Nederland (VVN) maakt zich zorgen.

"De cijfers spreken voor zich”, zegt Rob Stomphorst van VVN. In 2015 kwamen volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek 621 mensen om in het verkeer. De categorie ‘80 plus’ had daarin met 119 doden het grootste aandeel. In 2010 waren dit er nog 94. De toename is groter dan de groei van het aantal hoogbejaarde verkeersdeelnemers. Hoogbejaarde spookrijders Ook Noud Maas heeft ze de laatste tijd gelezen: diverse berichten over senioren op hoge leeftijd die ongelukken veroorzaken. Een 91-jarige man die zijn auto midden in de apotheek in Son parkeert, een 86-jarige vrouw uit Bakel die de kamer van een woonhuis binnenrijdt. In beide gevallen met alleen materiële schade. Veel ernstiger zijn de dramatische ongevallen die veroorzaakt worden door hoogbejaarde spookrijders, zoals in het najaar op de A2. Garage De auto van Noud Maas staat een beetje verscholen in de overvolle garage, de plek waar Noud al zijn schroefjes, boutjes, materialen en gereedschap bewaart. De oude Lada zit onder het stof, ten teken dat ie lang niet is uitgelaten. „Het is een ouw bakkie, we weten nog niet wat we ermee doen”, zegt Annie Maas. Zeker is dat haar man Noud niet meer achter het stuur kruipt. Hij heeft besloten dat het genoeg is geweest. Verwacht niet dat dat tot emotionele taferelen leidt, welnee. „Dit boek is uit. Ik ben 85 jaar, het is gewoon over.” Annie: "Het is zijn eigen keuze. Vind ik toch wel stoer van hem.” Medische keuring
Vanaf het 75e levensjaar ondergaan rijbewijshouders om de vijf jaar een medische keuring. "Die termijn is goed", aldus VVN. Dat laat onverlet dat de gezondheid van ouderen snel en plotseling kan verslechteren; verminderd gezichtsvermogen, een lagere reactiesnelheid.

Volgens Veilig Verkeer Nederland is het een collectieve verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat senioren zo lang mogelijk 'veilig mobiel kunnen blijven'. "Veel partijen kunnen daaraan bijdragen. Verzekeraars, bedrijfsleven en ook de sociale omgeving.