Verkeersleider kijkt op afstand mee naar A67
A67: controleMet tientallen camera’s en ontelbare ‘lussen’ in het asfalt houdt Rijkswaterstaat dagelijks de A67 in de gaten. „In de spits zit de weg aan zijn maximale capaciteit.”
Wegverkeersleider Roel Dirks is een getraind kijker. Al ruim vijf jaar tuurt hij tijdens zijn dagelijks werk naar meer dan een dozijn beeldschermen. De beelden bestaan hoofdzakelijk uit voorbijrijdend verkeer op snelwegen en door tunnels in Zuid-Nederland. Hij kan ook plattegronden van routes oproepen, bijvoorbeeld via de monitor die op zijn bureau staat. Streepjes en puntjes in verschillende kleuren vertellen hem meteen hoe druk het is op – pak hem beet — de bocht van de A2 rechtsaf naar de A67, richting Venlo.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMA67: truckstop
Eenzame chauffeur op truckstop Nobis naast A67
Hij doet het werk niet voor zijn plezier. Mamertas Cesnauskas uit Litouwen is vrachtwagenchauffeur om vrouw en kinderen te kunnen onderhouden. -
PREMIUMA67: buren
Familie woont al 48 jaar tegen A67 aan: ‘Wij zouden die E3 voor geen goud willen missen’
De Helenaveense familie Fleuren woont al bijna een halve eeuw met hun 130 koeien op steenworp afstand van de A67. ,,We houden van het geroezemoes.” -
PREMIUMA67: historie
A67 was vooral bedoeld voor het vrachtverkeer
De aanleg van de A67, in het begin E3, was in eerste instantie vooral bedoeld als transitroute tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. Foto’s uit die tijd laten een weg zien waarop amper auto’s rijden. Dat is nu, zoveel jaren later, wel anders. -
A67: introductie
A67: Een dichtgeslibde slagader
Vaste prik in de verkeersinformatie: langzaam rijdend of stilstaand verkeer op de A67 tussen Someren en Leenderheide. Of tussen Venlo en Asten. Of tussen de Belgische grens en De Hogt. De slagader van Zuid-Oost Brabant is dichtgeslibd. -
PREMIUMA67: natuur
Kwetsbare natuur en een overvolle A67: een lastig verbond
Wie er dagelijks overheen zoeft, in beslag genomen door het drukke verkeer, in gedachten verzonken, realiseert het zich vaak niet. Maar de A67 loopt door prachtige natuur aan weerszijden van de weg. Bossen, heide en vennen in Kempen, Groote Heide, Strabrechtse Heide en De Peel. Om maar een paar gebieden te noemen.
-
PREMIUMA67: persoonlijk relaas
Invoegen op de A67: vragen om ramp
We gaan ook al even met elkaar, de A67 en ik. Sinds een jaar of vijf zie ik hem zelfs dagelijks en dan leer je leven met verrassingen. Zoals die Roemeense vrachtwagenchauffeur die mijn lage auto over het hoofd ziet. -
PREMIUMEconomisch belang
A67: economische aorta voor bedrijven, maar wel eentje die dichtslibt
De A67 is als een economische aorta voor veel bedrijven in deze regio. Maar dan wel eentje die langzaam dichtslibt. En dat kost klauwen vol geld. -
PREMIUMA67: ongevallen
Adviseur Rijkswaterstaat: ‘A67 heeft slecht imago, maar dat is vooral gebaseerd op gevoel’
Het beeld dat veel mensen van de A67 hebben - een overbelaste, onveilige weg waar het door alle ongevallen vaker stilstaat dan doorrijdt - verdient enige bijstelling.