Volledig scherm
Foto ter illustratie © AP

Brussel: auto moet waarschuwen bij slaap en te veel telefoongebruik

Iedereen die in Europa rijdt krijgt straks volop assistentie, Brussel wil alleen nog auto’s vol foefjes. In totaal gaat het om maar liefst 19 nieuwe al dan niet verplichte veiligheidssystemen.

Alle voertuigen – vracht en luxe - moeten straks uitgerust zijn met minimaal rijstrookassistentie en geavanceerde noodremsystemen, intelligente snelheidsassistentie en systemen die de chauffeur op de vingers tikken als hij slaperig wordt of naar de zin van zijn eigen auto achter het stuur te veel met sociale media bezig is.

Voor bussen en grote vrachtwagens gaan de veiligheidssystemen nog verder, zo blijkt uit voorstellen die de Europese Commissie vanmiddag presenteerde. Zij krijgen rondom zicht en detectiesystemen voor kwetsbare verkeersdeelnemers als voetgangers en fietsers. Auto’s worden zo gemaakt dat het heel makkelijk wordt om een alcoholslot in te bouwen, maar het slot zelf behoort volgens de huidige plannen niet tot de standaard verplichte uitrusting.

Bijna nul doden

De nieuwe verkeersveiligheidseisen moeten Europa een stuk verder helpen naar de bijna nul doden en zware verkeersslachtoffers die Brussel voor 2050 op het verlanglijstje heeft staan. Nu vallen er jaarlijks nog 25.300 doden en 135.000 zwaargewonden en beloopt de materiële schade van verkeersongevallen 120 miljard. Van de verkeersongevallen wordt 90 procent veroorzaakt door menselijke fouten, maar door auto’s en ook wegen veiliger te maken kan dat percentage, bij gelijkblijvend rijgedrag, fors omlaag.

Tegelijk met de voorstellen voor veiliger auto’s presenteerde de Commissie vanmiddag ook voorstellen voor schonere auto’s en dan met name het vrachtverkeer. De CO2-uitstoot van trucks moet in 2025 15 procent lager liggen dan in 2019, en in 2030 30 procent. Eurocommissaris Cañete verweerde zich vanmiddag tegen kritiek van onder meer Nederland dat dit onvoldoende ambitieus zou zijn. ,,We hebben ons gebaseerd op de huidige techniek, in 2019 hebben we nieuwe technische gegevens zodat we in 2020 onze plannen kunnen herzien.”

De belangenorganisatie van (vracht)wagenbouwers Acea vindt die planning ‘veel te agressief’. Voor trucks die in 2025 van de band rollen is de technologie nu al volop in ontwikkeling, aldus de autobouwers. 

Volledig scherm
© European Commission