Het zwartepieten over schuldvraag brugramp Genua is begonnen
Wie is verantwoordelijk voor het instorten van de brug in Genua? De huidige populistische regering bestaande uit de anti-migratiepartij Lega en protestpartij Vijfsterrenbeweging trekken fel ten strijde tegen de beheerder en de vorige regeringen. Volgens de oppositie zijn juist de regeringspartijen verantwoordelijk voor de ramp.
De Morandi-brug in Genua stortte dinsdagmorgen in. Een dertigtal auto's vielen zo'n 90 meter naar beneden. Achtendertig mensen kwamen daarbij om het leven. Zij krijgen morgen een staatsbegrafenis. Het officiële dodental is echter voorlopig, want in de puinhopen van de vierbaansweg en brugpijler wordt nog altijd dag en nacht gezocht naar zo'n twintig vermisten. Vijftien gewonden liggen in ziekenhuizen, onder hen zijn negen in levensgevaar.
Officier van Justitie Francesco Cozzi van het OM in Genua, verantwoordelijk voor het onderzoek naar het instorten van de Morandi-brug, liet vanochtend weten dat er nog geen officiële verdachten zijn. Cozzi: ,,Daarvoor is het nu simpelweg te vroeg. We moeten eerst meer informatie krijgen over de oorzaak.''
Voor de Italiaanse regering is het wel al glashelder wie verantwoordelijk is voor de tragedie: het infrastructuurbedrijf Atlantia, moederconcern van autosnelwegbeheerder Autostrade. De grootste aandeelhouder van Atlantia is de Benetton-familie (o.a. bekend van kledingmerk United Colors of Benetton). De regering beschuldigt het bedrijf ervan te veel winst te hebben uitgekeerd en te weinig in het wegennet te hebben geïnvesteerd. Door gebrek aan onderhoud zou de Morandi-brug zijn ingestort. Op sociale media regent het foto's van een breeduit lachende familie Benetton en foto's van de ingestorte brug met de tekst: 'United Colors of Benetton.'
Vergunning
De Italiaanse regering wil de vergunning van het bedrijf om snelwegen te exploiteren zo snel mogelijk intrekken. Deze vergunning loopt nog tot 2038, maar via een juridische procedure kan dit vervroegd worden als het bedrijf ernstig in gebreke blijkt te zijn geweest. Atlantia laat in een reactie weten deze procedure 'met vertrouwen tegemoet te zien.' De aandelen van het bedrijf kelderden 22 procent op de Italiaanse beurs.
Vicepremier en leider van protestpartij de Vijfsterrenbeweging Luigi di Maio beschuldigt de voorgaande regeringen geld te hebben aangenomen van de familie Benetton. De opmerking kon op grote woede rekenen van o.a. de linkse oud premier Matteo Renzi die Di Maio een leugenaar en een lijkenpikker noemde. Renzi: ,,Sinds deze regering aan de macht is de bouw van nieuwe infrastructuur volledig tot stilstand gekomen. Zo stort heel Italië in elkaar.''
Inderdaad is protestpartij de Vijfsterrenbeweging, die de huidige minister van Infrastructuur levert, van oudsher fel tegen grote, kostbare infrastructurele projecten. Saillant detail: vijf jaar geleden noemde de partij het instortingsgevaar van de Morandi-brug nog 'een fabeltje.'
Kijk hier naar de meest actuele luchtopnames van de brug:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Brugramp Genua kost familie Benetton miljarden én imago
De instorting van de verkeersbrug bij Genua raakt de wereldberoemde kledingfamilie Benetton flink in de portemonnee. Zij is de belangrijkste aandeelhouder van infrastructuurconcern Atlantia, het moederbedrijf achter de Italiaanse beheerder van de Morandibrug, Autostrade per l'Italia. -
PREMIUM
Experts: In de Donbas hebben Russen al meer gebied ingenomen dan ze kunnen behouden
De oorlog in Oekraïne duurt nu drie maanden. Na het mislukte Russische bliksemoffensief bij Kiev en de aftocht bij Charkov zijn in de Donbas al dagen zware artilleriebeschietingen gaande. Waarnemers zien vooralsnog geen grote verschuivingen aan dat front. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Dit gebeurde er vannacht
Zelenski wil alleen praten met Poetin, Russische nationalisten voeren de druk op
Als er serieus gepraat gaat worden over het einde van de strijd, dan alleen met Vladimir Poetin. Dat heeft de Oekraïense president Zelenski gezegd. En in Rusland roepen veteranen op tot een fellere oorlog.
-
‘Groene Nobelprijs’ voor Urgenda-directeur
Marjan Minnesma is dit jaar winnaar van de internationale Goldman Environmental Prize. De directeur van Urgenda krijgt deze prestigieuze prijs voor het winnen van de Klimaatzaak in ons land. Minnesma is daarmee de eerste Nederlander die deze prijs wint. -
Video
Basko-truck nog steeds op rampbrug Genua, met ruitenwissers aan
Het is een bizar gezicht uit de lucht: de vrachtwagen van supermarktketen Basko staat nog steeds op het randje van de afgebrokkelde Morandibrug. De lucht is inmiddels stralend blauw, maar de ruitenwissers van de vrachtwagen staan nog aan en ploegen over de inmiddels kurkdroge voorruit. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier?