FC Barcelona heeft het geld te dringend nodig en speelt binnenkort in het Spotify Camp Nou
FC Barcelona was een van de laatste grote clubs die zijn shirt maagdelijk hield, zonder sponsornaam. Met het stadion weegt de traditie minder zwaar bij de clubleiding: dat gaat, als het aan voorzitter Laporta ligt, de komende drie seizoenen Spotify Camp Nou heten.
Door Edwin Winkels
Joan Laporta zal binnenkort het voorlopig belangrijkste akkoord van zijn nog geen eenjarig bewind als preses van FC Barcelona aankondigen. Was hij het die in 2006 de sponsornaam op het blauwpaarse shirt, zonder tegenprestatie, aan Unicef schonk, om de socio’s zo vier jaar lang voor te bereiden op de eerste betalende shirtsponsor Qatar Foundation, nu heeft de preses het geld te dringend nodig om zich te verzetten tegen de commerciële naamgeving van het Camp Nou. Barça is daarmee lang niet de eerste in de sportwereld, maar dit keer ook zeker niet de laatste met nog bestaande tempels als Old Trafford, Anfield, San Siro en het Bernabéu.
Het Zweedse Spotify hoeft niet eens de hoofdprijs te betalen om vanaf de zomer met zijn naam en groene logo op het uit 1957 stammende stadion te pronken. Volgens het Spaanse persbureau Efe zal de streaminggigant 5 miljoen euro voor elk van de drie komende seizoenen betalen. Het Barça-stadion zal in die tijd grondig worden verbouwd zal, hoewel de ploeg er wel zijn wedstrijden zal blijven spelen.
Dat bedrag ligt onder wat bedrijven als Etihad Airways en Wanda voor de naamgeving van respectievelijk de stadions van Manchester City en Atlético Madrid betalen, en ook ver verwijderd van de 20 tot 25 miljoen euro die Laporta aanvankelijk hoopte binnen te slepen. Maar de huidige positie van FC Barcelona, zowel in sportief als commercieel oogpunt, is niet de meest gunstige. Daarom heeft Laporta gekozen voor een vrij kort contract, van drie jaar, in de hoop dat de club en het stadion in 2025 weer veel meer waard zijn dan nu.
Bovendien betreft het hier niet een volledig commerciële naam zoals bij genoemde clubs – net als bij Juventus en Bayern München bijvoorbeeld –, maar ‘naming rights’ waarbij de oude naam van het stadion naast de commerciële titel blijft bestaan. De socio’s gaven hun toestemming aan die gedeeltelijke, maar tegelijkertijd ingrijpende naamsverandering toen zij vorig jaar tevens een krediet van 1,5 miljard euro voor de renovatie van het Camp Nou goedkeurden.
Shirtsponsor
De overeenkomst met Spotify is overigens veel breder: het bedrijf wordt ook de nieuwe shirtsponsor, zowel van de mannen- als de vrouwenselectie. In afwachting van de officiële cijfers van het akkoord variëren de bedragen die in de Spaanse media worden genoemd van 57,5 tot 70 miljoen euro per seizoen. Van de huidige shirtsponsors Rakuten, Beko en Stanley ontving Barça aanvankelijk 68,5 miljoen euro per jaar, maar die bedrijven bedongen een forse verlaging tot 38 miljoen vanwege de coronacrisis.
De nieuwe overeenkomst heeft wel tot een grote crisis in de top van Barça geleid. Ferran Reverter, nog geen jaar geleden aangesteld door Laporta als CEO, de man die de dagelijkse leiding heeft en de zware missie de boekhouding van de noodlijdende club weer op orde te krijgen, kondigde deze week zijn vertrek aan. Hijzelf zou voor een langlopend contract van tien of twintig jaar willen gaan, iets wat gebruikelijker is bij grote sportstadions. Bovendien onderhandelde Laporta afgelopen week achter de rug van Reverter om over de laatste details met de Spotify-leiding, die zondag de wedstrijd tegen Atlético Madrid vanaf de eretribune bekeek.
Bekijk hieronder onze voetbalvideo's:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
-
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Met samenvatting
Aanvoerder Frenkie de Jong na blamage met kampioen FC Barcelona: ‘We moeten in de spiegel kijken’
Landskampioen FC Barcelona heeft zich van zijn slechtste kant laten zien op bezoek bij Real Valladolid. Barça, met Frenkie de Jong in de basis, verzuimde zijn sportieve plicht te doen en verloor met 3-1 van de degradatiekandidaat. De Jong was na afloop kritisch op zijn ploeg. -
Barcelona moet alweer op zoek naar nieuwe directeur
FC Barcelona moet alweer op zoek naar een nieuwe algemeen directeur. Ferran Reverter heeft na een dienstverband van ruim zeven maanden te kennen gegeven dat hij zal opstappen. De 49-jarige Spanjaard vertrekt om ‘persoonlijke redenen’, liet de Catalaanse club weten.
-
Bayern-aanhang keert zich tegen Mazraoui na steunbetuiging aan Aboukhlal: ‘Respecteer onze waarden’
-
-
-
Met samenvatting
Paris Saint-Germain worstelt zich dankzij doelpunt veelbesproken Messi naar elfde landstitel
Paris Saint-Germain is voor de 11de keer landskampioen van Frankrijk. Het sterrenensemble van Parijs had in Straatsburg genoeg aan een 1-1 gelijkspel. De veelbesproken Lionel Messi maakte de enige treffer van de bezoekers. -
Met samenvatting
Vinícius haalt uit naar La Liga: ‘De competitie die ooit van Ronaldo en Messi was, is vandaag van de racist’
Valencia won gisteravond met 1-0 van Real Madrid, maar het duel in Mestalla zal ongetwijfeld nog een staartje krijgen. Van de 72ste tot de 104de minuut werd er nauwelijks nog gevoetbald, maar waren er wel veel opstootjes, overtredingen, kaarten en boosheid vanwege racisme vanaf de tribunes richting Vinícius Júnior, die uiteindelijk rood kreeg. ,,De racisten hebben gewonnen, gefeliciteerd", reageerde de 22-jarige Braziliaan van Real Madrid.