Drietrapsraket ‘Samen mee naar de A2' nu echt gelanceerd
STERKSEL/MAARHEEZE - Na jaren van plannen maken en lobbyen is er een begin gemaakt met het verkeersluwer en veiliger maken van de dorpskernen van Sterksel en Maarheeze. Het vergt nog wel enig geduld voordat de maatregelen hun vruchten zullen afwerpen.
De dorpsraden van Maarheeze en Sterksel staken in 2009 voor het eerst de koppen bij elkaar om de overlast van doorgaand (vracht)verkeer in beide dorpskernen te verminderen. Daarbij ligt de focus vooral op het vrachtverkeer van en naar het Sterkselse bedrijvenpark Poort 43.
De samenwerking resulteerde in het burgerinitiatief ‘Samen Mee naar de A2’. Ondanks de goede samenwerking met de gemeenten Heeze-Leende en Cranendonck bleek het een project van de lange adem. Inmiddels kijken de werkgroepleden Jan Joosten en Jan van Oss uit Sterksel en Jacques Sak uit Maarheeze niet meer op van een jaar meer of minder. “We zijn vooral heel blij met deze eerste concrete stap”, vertelt Joosten.
Wegversmallingen
De afgelopen maanden zijn de wegen in het centrum van Sterksel flink op de schop gegaan voor het realiseren van wegversmallingen, oversteekplaatsen, het verhogen van kruisingsvlakken en het aanbrengen van suggestiestroken voor fietsers en voetgangers. Dit maatregelenpakket moet de kern veiliger maken en onaantrekkelijker voor doorgaand (vracht)verkeer. De werkzaamheden duren naar verwachting nog een week.
Het is het eerste onderdeel van een drietrapsraket. Joosten: “De volgende én meest belangrijke stap is een betere ontsluitingsroute voor het bedrijvenpark. Daarna worden er ook aanvullende verkeersmaatregelen in Maarheeze gerealiseerd.”
Verkeersoverlast
Sak is niet bang dat de maatregelen in Sterksel in de tussentijd voor meer verkeersoverlast in Maarheeze zullen zorgen: “We hebben ingeschat dat het verkeer misschien van karakter verandert, maar dat de overlast niet zal toenemen.”
Van Oss: “Totdat de verkeersmaatregelen in Maarheeze gerealiseerd zijn, wordt er in Sterksel gewacht met het instellen van een verbod van doorgaand vrachtverkeer en een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.”
De gemeenteraad in Cranendonck buigt zich in maart over de benodigde bestemmingsplanwijziging voor de ontsluitingsroute, die het vrachtverkeer via de d’Aasdonken en Grote Bleek van de A2 in Maarheeze naar Poort 43 en terug laat rijden. Ook moet de gemeente op enkele plekken grond aankopen om de plannen te realiseren.
Afhankelijk van de hoeveelheid bezwaren verwacht Van Oss dat nog wel enkele jaren duurt voordat alles is afgerond. Joosten: “Maar uiteindelijk gaat het er van komen. Daar hebben we alle vertrouwen in.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoeveel zoet eet jij? Een week geen toegevoegde suiker kan wel 99 suikerklontjes schelen
-
PREMIUM
Bouwplan van negen ‘dure’ appartementen in centrum Heeze wankelt
HEEZE - Van Stiphout Projectontwikkeling wil al een tijdje negen appartementen bouwen aan de Kapelstraat 1 en 3 in het centrum van Heeze. Maar daar moeten minimaal drie ‘betaalbare’ appartementen bijzitten, vindt het college van B en W nu. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Niet zelden ga ik op zoek naar gevonden voorwerpen in de vagina
Een patiënt komt in paniek de spreekkamer van huisarts Rutger Verhoeff binnen. Het condoom is kwijt en zou nog in haar vagina moeten zitten. Hij schrijft erover in de rubriek Huisarts Vertelt. -
PREMIUM
Bouw zestig vakantiehuisjes Heezerenbosch niet van tafel: ‘We hebben er al zeker een half miljoen euro in zitten’
HEEZE - De familie Heijnen van recreatiepark Heezerenbosch in Heeze wil de nieuwbouw van zestig recreatiewoningen en een ‘slechtweer-accommodatie’ toch doorzetten. De gemeente zette onlangs een streep door het plan. ‘Dan maar zonder zorgfunctie’. -
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
Als je op vakantie gaat naar het zuiden, moet je rekening houden met tolwegen en -tunnels. De prijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar hoe duur is het eigenlijk om bijvoorbeeld naar Kroatië te rijden?
-
PREMIUM
Extra uitdaging voor bouwers carnavalswagens: ‘Materialen als ijzer, tempex en verf zijn allemaal duurder geworden’
-
-
-
Dorpshuis De Schammert komt financieel niet uit
LEENDE - Het bestuur van De Schammert in Leende komt geld tekort om het dorpshuis draaiende te houden. Het college van B en W stelt voor om dit jaar 84.070 euro bij te leggen. Voor de drie jaar die volgen, is naar schatting nog eens zo’n 140.000 euro per jaar extra nodig. -
PREMIUM
Theo (73) stopt na 50 jaar met tonpraten: ‘Het grootste compliment? Mensen die van het lachen in hun broek plasten’
LEENDE - Wie er optreden bij de Leendse Tonpraotersaovonden is vaak een van de best bewaarde geheimen van het dorp. Dikke kans dat Theo Rutten een van hen is. Maar na vijftig jaar tonpraten vindt de Leendenaar het tijd om te stoppen.