Betsie van Grunsven (l) van cateringsbedrijf Van Grunsven en Jan-Pieter van der Linden van Intertoys.
Volledig scherm
Betsie van Grunsven (l) van cateringsbedrijf Van Grunsven en Jan-Pieter van der Linden van Intertoys. © Sem Wijnhoven/DCI Media

Nieuwe bezorgservice Heeze aan huis: ‘Fijn om elkaar te kunnen helpen’

HEEZE-LEENDE - Het coronavirus maakt lokale ondernemers creatief. In Heeze heeft een groep winkeliers onder meer voor aan huis gekluisterde klanten de bezorgservice Heeze aan Huis opgezet.

Om de gevolgen van de coronacrisis te bestrijden startte de Heezer Winkeliers Vereniging (HWV) onlangs met de gratis bezorgservice. ,,Ik heb het idee geleend van collega’s in Stadskanaal”, vertelt Jan-Pieter van der Linden. Klanten weten de speelgoedwinkel van de Intertoys-franchisenemer nog goed te vinden. Toch merkt ook Van der Linden de gevolgen van het coronavirus: ,,Er is veel vraag naar bijvoorbeeld puzzels, games en Lego, maar er wordt niet meer gefunshopt. Kinderen komen bijna niet meer in de winkel. En ouders kopen veel gerichter in.”

Veel middenstanders zien door het coronavirus een groot deel van de omzet wegvallen. Betsie van Grunsven van cateringbedrijf Van Grunsven: ,,De partycatering ligt op dit moment helemaal stil. Door te zoeken naar creatieve oplossingen probeer je als ondernemer de omzet te redden waar dat kan. Daarom was ik meteen enthousiast over de bezorgservice. Lokale winkeliers kunnen hiermee ook laten zien dat ze er nog zijn.”

Er wordt volop gebruikgemaakt van de nieuwe service. Van Grunsven: ,,Veel mensen zijn er blij mee, want ze hoeven de deur niet uit. Het is heel fijn dat je elkaar op deze manier vooruit kan helpen.”

Ook de gunfactor speelt een rol, denkt Van der Linden: ,,En er zijn natuurlijk ook mensen die echt niet meer naar buiten durven of mogen. Zo laten veel opa’s en oma’s een verjaardagcadeau voor de kleinkinderen thuisbezorgen.”

Welkom alternatief

Wim Kuijsten van drankenspeciaalzaak Het Vloeibaar Genot vindt de bezorgservice vooral een uitkomst voor inwoners die tot de risicogroep behoren. ,,Het gros van mijn klanten komt nog gewoon in de winkel, maar voor bijvoorbeeld ouderen is dit een zeer welkom alternatief.”

De opzet van de bezorgservice is simpel. Voor het plaatsen van een bestelling kunnen Heeze-Leendenaren bellen of appen met een van de deelnemende winkeliers. De bestelling wordt vervolgens betaald via een Tikkie. Van Grunsven verzamelt en bezorgt de producten dagelijks tussen 16.00 en 18.00 uur. ,,Dat doe ik tijdens onze eigen bezorgronde. Doordat we kunnen koelen is het ook mogelijk om producten van de bakker en slager mee te nemen”, zegt Van Grunsven.

Drogisterij-artikelen, puzzelboekjes, van alles heeft ze al ‘aan boord’ gehad. Collega-ondernemers stappen zelf ook in de auto of op de fiets om een product af te geven. In andere branches, zoals de lokale horeca, zijn er soortgelijke initiatieven. De helft van HWV-leden is aangehaakt bij de bezorgservice. Inmiddels staat de teller op zeventien. Hieronder ook drie ondernemers uit buurdorp Leende.

Meer info: heezecentrum.nl