Volledig scherm
De spoorwegovergang bij de Grootschoterweg in Budel-Schoot © -

Nieuwe procedure moet kuren spoorweg Budel-Schoot voorkomen

BUDEL-SCHOOT - Er is een oplossing gevonden voor de haperende spoorbomen bij de Grootschoterweg in Budel-Schoot. Dit laat spoorbeheerder ProRail weten.

De handmatig bediende overweginstallatie vlak voor de grens met België vertoonde het afgelopen half jaar regelmatig kuren, waardoor de spoorbomen af en toe open bleven staan bij een passerende trein. Het euvel deed zich met name voor wanneer een goederentrein van Nederland naar België reed. Om België binnen te rijden moest de machinist stoppen en toestemming vragen bij Infrabel in Hamont. Dit gebeurde op dezelfde plek waar de spoorbomen handmatig worden gesloten. Telkens als het verwerken van de aanmelding langer dan tien minuten duurde, viel de overweg in een storing en kon de machinist de overweg niet meer sluiten.

Een nieuwe aanmeldprocedure voor het grensoverschrijdende spoorverkeer moet de problemen rondom de spoorwegovergang bij de Grootschoterweg voorkomen, meldt ProRail-woordvoerder René Vegter.

De nieuwe procedure is donderdag in gang gezet. Als er vanaf nu een trein vanuit Nederland naar België rijdt, dan meldt de machinist zich in een eerder stadium bij de verkeersleiding in Maastricht. Dit gebeurt ter hoogte van de wissel die leidt naar de zinkfabriek. De verkeersleiding neemt vervolgens contact op met Infrabel in Hamont om toestemming te vragen naar België te mogen rijden. Als België akkoord is, dan meldt Maastricht dit aan de machinist. Die rijdt vervolgens naar het bedieningskastje van de overweginstallatie, zet deze handmatig in werking en rijdt door naar Hamont.

,,Hiermee zou het, afgezien van incidentele voorvallen, niet meer moeten voorkomen dat de overweg door te lang wachten in storing valt en daardoor niet meer te bedienen is”, zegt Vegter, ,,een ander voordeel is dat de trein ook minder lang staat te ronken bij het bedienen van de overweg.”